Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Frank51
Uw hamertje lijkt wel uit een sprookjeswereld of van een fantast.
Uw onzichtbaar hamertje klopte iets te ver in het gebouw: Squibs
Leg dat maar eens uit met uw sprookjesverhaaltjes die je aan kinderen uitgelegd krijgt, maar niet aan volwassenen
|
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Erw
Ik zag de verdiepingen met de over de vleugelspanwijdte van de vliegtuigen diagonaal doorsneden buitenste pijlers, brandende, samengedrukt worden.
Het torendeel erboven sloeg in op de vloer van de onderste van die verdiepingen.
Die daarop ook instortte. En zo verder.
Ergens aan een derde van de torenhoogte werden grote delen van verdiepingen, met stukken vloer eraan, naar buiten gewalst. Ze kantelden op hun zij, en stortten zo naar beneden. De toren leek op dat moment een paddestoel.
Er was toen ook een zekere vertraging te merken bij het desintegreren van de buitenste pijlers.
Op de grond ontstonden toen ook de eerste stofwolken. Dat moet puin zijn dat blijkbaar rapper beneden was.
En een drietal zijwaartse zwarte pluim uitstoten gedurende de ineenstorting, en voorafgaand aan het front dat verdieping na verdieping verpulverde.
Dat zijn enkele indicaties die erop wijzen dat de binnenste pijlers eerst instortten, zeg maar een instorting binnen een instorting. Dat lijkt me ook logisch, immers vallend puin maakt tal van botsingen, naar binnen toe komen de brokken elkaar tegen en gaan zo niet zijwaarts. Maar de brokken van de buitenste pijlers kunnen wel zijwaarts naar buiten, en zo is de hoeveelheid puin die op de nog staande pijlersecties terecht komt, kleiner. Vandaar verschil instortingssnelheid.
De torens lijken me te hebben ingestort door een boorhamer effect. Boem. Scheur. Boem. Scheur verder. Boem. Scheur nog verder. Boem. Brok komt los. 2 keer Boem onderweg. En zo verder.
De trigger van de Boem was het ineenklappen van de verdiepingen met de doorsneden buitenste pijlers. Misschien enkele binnenste ook doorsneden. Er vloog begot een groot object, allicht de romp, een motor zou ook kunnen maar leek me te groot ervoor, dwars door het gebouw, ene zijde binnen in het midden, aanliggende zijde terug buiten, ik denk op een derde van de breedte van de toren gemeten van de gemeenschappelijke hoek.
Daardoor viel het torendeel erboven in één keer 3 of zo verdiepingen lager. Dat, lijkt me een sterke hamer. En die sloeg verder tot beneden.
|
Dat is net wat ik zei.
Een torendeel van hoeveel verdiepingen boven de vliegtuiginslagverdiepingen? viel in 1 keer verticaal over de gecombineerde hoogte van de inslagverdiepingen. Dat is de massa van de "hamer". Hetgeen eronder, staal, beton, tafels, dozen koeken en zwan worstjes, nou, dat werd allemaal geplet gewalst gescheurd verwrongen gemassacreerd en gereduceerd.
Die botste op de verdieping onder de (vernietigde) inslagverdiepingen.