Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CLAESSENS Joris
http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenl...utm_source=hln
Dit onderwerp levert op onder andere facebook heel wat reacties op.
Nochtans is Chiro toch al tientallen jaren gekend voor dergelijke zaken.
De gewillige chiromeisjes op de chirofuiven werden al meermaals vereeuwigd door Vlaamse zangers en humoristen. Op chirofuiven leren je zonen zuipen en worden je dochters ont... euh... groend...
Maar de meesten gaan voorbij aan de essentie.
Leiders van de chiro lappen de wet aan hun laars en tonen aan 12 jarigen dat bij wet verboden alcoholconsumptie 'normaal' is.
Met andere woorden wordt hier in theorie en in praktijk aan 12 jarigen bijgebracht, door de leiders, dat de wet NIET nageleefd moet worden en alcoholgebruik (men spreekt hier over een traditie en dat wordt door veel chiro aanhangers blijkbaar ook als normaal gezien) door 12 jarigen 'normaal' is.
Naar mijn idee zou een degelijke jeugdbeweging al lang in gang moeten geschoten zijn en deze 'leiders' op zijn minst voorlopig geschorst moeten hebben. Temeer daar zij zelf de feiten toegeven en spreken van een traditie.
Voor mij kunnen zulke leiders niet aanblijven en dient een degelijke onderrichting aan alle andere leiders NU te gebeuren.
Wat denken jullie?
|
Dat gebeurt in iedere jeugdbeweging, of het nu Chiro, Scouts, KSA of éénder welke groepering is. Waarmee ik niet wil zeggen dat dit in iedere lokale groep gebeurt. Hangt er allemaal vanaf hoe de mentaliteit van de leidingsploeg is, welke invloed de al dan niet aanwezige volwassen begeleiders of kookouders hebben, ...
Ik denk dat in dit geval Chiro Nationaal echter wel een duidelijke boodschap mag verspreiden dat dit niet kan. Vanaf 16 jaar en in heel erg beperkte mate moet het wel kunnen.
Die leiders moeten niet geschorst worden voor het maken van een fout die zoveel anderen ook maken in een maatschappij waarin drankgebruik zowiezo al een zeer ambigue plaats in neemt.