Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C uit W
For all I know is het niet willen zien waar de Islam écht voor staat meehuilen met de wolven.
|
Heeft niet te maken met niet willen zien... Misschien wel met het niet oordelen op basis van herkauwde opgewarmde kost uit dubieuze hoek. Ik ken ondertussen de truukskes wel, het gegoochel met teksten en citaten, de insinuaties, de grootspraak, de principes waarachter vele zich hypocriet verschansen zolang het hen goed uitkomt.
Gooi eens in de discussie dat je overtuigd en praktiserend christen bent (of erger: katholiek)... en daar komen de zelfverklaarde kerk-, geloof- en bijbelkenners je om de oren slaan met hun lachwekkend slecht geciteerde tekstjes. Duidelijke cut & paste van één of ander webstekje. Ik zie nou net hetzelfde gebeuren t.a.v. "de islam".
Het begint dus met een klein beetje empathie... En dan kan je meer in de diepte gaan graven en proberen om de vinger op de wonde te leggen. Dat doe je in een doorgedreven dialoog met alle partijen. Niet door in te hakken op één en ander, maar door te luisteren en te bevragen... En in conclusie positief-appreciërend op te treden. De islam k�*n een monster zijn, net zoals elke geloofsovertuiging / levensbeschouwing, maar moet dat niet per definitie zijn.
En in die zoektocht plaatsen wij in onze samenleving een aantal fundamentele regels voorop, die buiten en boven elke levensbeschouwing / religie staan. Die het kader vormen waarbinnen het individu op privaat vlak zijn geloof kan beleven. En d�*t moeten we iedereen nou maar eens duidelijk maken. Voor het overige mag een moslim voor mijn part geloven in wat hij maar wil... als hij maar formeel de regels in onze samenleving respecteert. Simpel toch?