20 augustus 2015, 09:57
|
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila
Volgens Eyskens ligt juist daar het addertje onder het gras: gaat de NVA een communautaire campagne durven voeren in 2019?
Hij ziet immers twee mogelijkheden:
- de NVA doet het, maar loopt dan het groot risico om na de verkiezingen terug naar de oppositie te vliegen, met de terugkeer van een klassieke tripartite. Wilt zij dat wel nu zij de smaak te pakken heeft?
- de NVA doet het niet, maar loopt dan het risico de Vlaams-nationaliste kiezers (volgens hem veel ex-VB'ers) van zich af te keren.
Hij meent dat het die strategische keuze die de NVA hoe dan ook in 2019 zal moeten maken, is dat ervoor kan zorgen dat de NVA ontploft tussen 'realisten', die de huidige weg willen verder bewandelen, en de 'die-hards' die een communautair offensief willen inzetten.
Een soortgelijk scenario dus die het einde van de VU heeft ingeleid.
Terecht of niet, de analyse is wel de moeite waard om kritisch te belijken en te bespreken. Als zal zij voor veel forummers van een te hoog niveau zijn.
Persoonlijk denk ik dat zijn analyse te voorbarig is. 2019 is nog een verre datum, maar ik kan mij wel inbeelden dat de NVA die strategische keuze zal moeten maken. Maar ik ben er niet van overtuigd dat zij de communautaire toer zal opgaan, behalve indien MR en PS terug naar elkaar evolueren. Dan zou de NVA waarschijnlijk niks te verliezen hebben met een communautaire campagne, en zou zij alles op alles kunnen zetten om incontournable te worden.
Let wel, op dit ogenblik is CD&V het lelijke eendje in de federale regering, niet de NVA. Of MR bereid zal zijn om NVA na 2019 te dumpen voor een tripartite is dus niet zeker. Maar als de verkiezingsuitslag een paarse regering mathematisch mogelijk maakt, zou er een verrassing uit de bus kunnen komen...
|
Zou 'paars' ook aan Vlaamse kant ooit nog de nodige meerderheid kunnen behalen, denkt u?
En hoe reikhalzend kijkt Open-VLD ernaar uit 'eindelijk' opnieuw met de PS/SP.a in zee te 'mogen' gaan?

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
|
|
|