Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mindset
hoe voelt een franstalige zich echt in een gezelschap van een groep Vlamingen. Hij is volledig van zijn melk. Verstaat geen reet van wat er wordt verteld gewoon. De Vlamingen hebben dan nog het misplaatst fatsoen van Frans te spreken om die franstalige zich op zijn gemak te stellen. Hoe moet die Franstalige zich dan voelen vraag ik mij af? Prima, zoals Everytime zegt?
|
Kleine anecdote van enkele jaren geleden en het betreft ergens de Vlaamse Kust aangezien het in Blankenberge gebeurde. Er zijn opnames van "Tien Om Te Zien" en K3 repeteert hun hit van toen : "Kuma He". Naast ons staan twee jonge meisjes - typisch "K3-leeftijd", 7 of 8 jaar oud volgens mij - die meezingen en meedansen. Geen probleem ermee : het zijn kindjes. De repetities van K3 zijn afgelopen. Wat hoor ik dan? Die twee jonge meisjes spreken onder elkaar...................maar niet in het Nederlands. Jawel, in het Frans. Ik nader die meisjes toe en begint met hen in het Nederlands te spreken :
"Jullie zijn fans van K3?"
"Ja, we zijn grote fans van K3!"
"Maar hoe kent u K3? Ze zijn toch niet zo bekend in Franstalig België?"
"Ah ja, maar we wonen in Vlaanderen en we gaan naar een Vlaamse school."
Daarmee was alles gezegd. TOTZ is van geen belang in het verhaal, K3 is van geen belang in het verhaal. Wat u wel hebt, is een situatie die niet uniek is. Meer en meer Franstaligen die naar Vlaanderen komen wonen, die hun kinderen in Vlaamse scholen zetten. Hun kinderen spreken zeer vlug Nederlands, passen zich zeer vlug aan, spelen met hun Vlaamse vrienden. Ze zullen groeien net als iedereen. Op 7 of 8 jaar oud zijn ze al tweetalig. Natuurlijk zijn ze kindjes en is hun kennis van het Nederlands niet hetzelfde als een kennis die volwassenen hebben maar ze spraken al heel goed Nederlands voor hun leeftijd en wees er maar zeker van dat die kennis met de tijd zal groeien. Een keer al hun studies afgelopen, is het zelfs mogelijk dat ze bazen van een bedrijf in Vlaanderen worden of dat ze hoge funkties hebben. En dat is ook de toekomst. Alleen in stereotypes denken en denken dat alle Franstaligen eentalig zijn, is totaal verkeerd.
Dus, om uw vraag te beantwoorden, Franstaligen kunnen zich zeer prima met een groep Nederlandstaligen voelen en ze kunnen met hen in het Nederlands spreken.