Discussie: Gratis Windows 10
Los bericht bekijken
Oud 26 augustus 2015, 19:50   #90
hamac
Perm. Vertegenwoordiger VN

hamac's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Als je natuurlijk een extern programma, dat geen deel uit maakt van de package boom, wil installeren, en dat zelf in zijn .deb file niet zijn eigen afhankelijkheden juist specifieert, dan moet je dat uiteraard met de hand doen. Maar dat heb je met windows ook, als iemand U een software geeft zonder alle bijhorende .dll files erbij te zetten, he.
En voor zover ik weet, heeft windows niet zo een afhankelijkheidssysteem, waarbij elke .dll die afhangt van andere .dll ergens, dat kan specifieren, juist omdat er geen repositories van .dll zijn (terwijl er wel een repository van .deb packages is).
En zo wordt er op windows weer een halve GB geïnstalleerd om enkel de printer aan de praat te krijgen.

Citaat:
Dat is juist. Maar dat heeft niks met het OS te maken als dusdanig. Dat komt van de ondersteuning door de fabrikant. Uiteraard gaat er geen enkele fabrikant zo zot zijn van een printer uit te brengen die niet draait onder windows he. Die gaat dat goed verzorgen.
Apple is soms al een andere affaire.
De meeste drivers onder linux zijn HERSCHREVEN door open source programmeurs, maar hier en daar zijn er fabrikanten die zelfs de instructies om uw driver op te baseren niet willen vrijgeven. En hun linux drivers zijn vaak veel minder ondersteund.
De meeste postscript printers werken meteen onder Linux.
Het zijn vaak de goedkopere printers die een probleem kunnen zijn.

Enkel gloednieuwe hardware met producenten die niks om Linux geven kan een probleem geven.
Maar Linux ondersteund ondertussen meer hardware dan enig andere windowsversie.

Citaat:
Maar mijn ervaring met "de gewone gebruiker" is eerder dat een windows systeem veel gemakkelijker naar de haaien kan geholpen worden door die gewone gebruiker, die vanalles aflaadt en heel veel rommel installeert, dan een linux systeem, dat zo goed als niet kapot te krijgen is door diezelfde gewone gebruiker, en als het al fout gaat, gerepareerd kan worden.
Mijn kinderen (9 en 12) gebruiken al enkele jaren uitsluitend Linux. Het enige dat ik hoef te doen is af en toe de updates binnenhalen.
Voor de rest weet ik dat ze niets verkeerd kunnen doen buiten hun eigen bestanden om zeep te helpen.

Citaat:
Wil je gamen, dan moet je wel windows draaien, daar is geen twijfel over.
Of je schaft een console aan.