Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwylan
Als u met "Vlaamse jeugd" enkel de op straat rondhangende jongeren bedoelt hebt u ongetwijfeld gelijk dat geen enkel aspect van de Franse cultuur tot hen doordringt, maar dat zal wat hen betreft ongetwijfeld ook voor eender welke andere cultuur gelden. Trouwens, ook de straatjongeren in Frankrijk zelf zijn nu niet bepaald doordrongen van de aspecten der Franse of van eender welke andere cultuur.
Als u evenwel bedoelt dat de studerende Vlaamse jeugd totaal niets afweet van de Franse literatuur, schilderkunst, klassieke muziek, toneel- en filmkunst, etc…, dan vrees ik dat uw onderwijssysteem essentiële steken laat vallen en dan begin ik zo stilaan te snappen hoe het kon dat bijvoorbeeld gewoon N-VA lid Victor Van Aelst destijds zo makkelijk weg kon komen met zijn impliciete stelling dat Frankrijk een onbeschaafd land is…
|
Als u voorbeelden als het onthoofden van koningen, Napoleon met zijn leger tot in Rusland, de franse vernielingen overal in Vlaanderenland, het franse Vichyregime en hun hulp bij het opjagen van de Joden, de franse repressie en folteringen in Algerijën en zovele andere voorbeelden waar de franse diplomatie liever over zwijgt in aanmerking neemt...
Ik ben echt niet overtuigd dat de oprichting van een school die de politieke elite moet voorbrengen als een teken van beschaving gezien kan worden want voor mij weeg ik beschaving vooral af naar het niveau van vrij en zelfstandig denken van zijn leden in het algemeen, niet alleen van een opgekweekte elite... Aan de andere kant dat Frankrijk een heel goed draaiend indoctrinatiesysteem bezit, dat ze waarschijnlijk zelf als hun meesterschap in de diplomatie verkopen..., daar ben ik van de andere kant wel van overtuigd...