Los bericht bekijken
Oud 2 september 2015, 15:04   #144
Adrian M
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door poekieJ Bekijk bericht
Het klokje en de klepel, zegt u dat iets?

Veel van die vluchtelingen keerden overigens al na enkele weken of maanden terug. Buiten het feit dat ze uiteraard christelijk en blank europees waren.
Viel als blanke Christelijke Belg destijds niet mee zich aan te passen aan de zedeloosheid van de bewoners van het land waar men naar toe was gevlucht

Ziekte; opname in ziekenhuis Middelburg en kennismaking met verdachte Nederlandse zeden
In de namiddag kwam de zuster mij verwittigen, dat ik een bad moest nemen, en ik haar te dien einde diende te volgen. Onmiddellijk leidde zij mij naar eene plaats waar een overgroote wasbasijn stond. Door kraanen te openen liet zij dezen vol water komen, gedurig voelende als het niet te koud of te warm was. In die zaal stond er anders niet dan eenen stoel om er uwe kleederen op te leggen en eene nogal groote pot met bruine zeep. Ik stond haar onbeweeglijk aan te zien, toen zij al meteens zegde: kleedt ge u maar uit. Ik begon daarop mijne bovenkleederen uit te doen, alsook mijne kousen en schoenen, en daarmee gedaan hebbende bleef ik staan. Ziende dat ik niet voortdeed zegde zij: het is gereed, doet maar alles uit en leg er u maar in, en ze bleef aan den basijn staan mij aanziende en wachtende. Dat paalde aan het ongelooflijke, en ik was er als door verstomd. Welhoe, die jonge vrouw zou daar in mijne tegenwoordigheid blijven, terwijl ik mij gansch naakt moest wasschen. Nog heviger ontstelde ik, toen ik na mij in bad gelegd te hebben zag dat ze zelf spons en zeep nam om mijn er dugtig, en op alle plaatsen mede te overwrijven. Ik voelde onwillekeurig eenen afkeer van zulk eene handelwijze; want die vrouw al was zij een ziekedienster en kloosterzuster, bleef tog eene vrouw gelijk elke andere en had niet het recht met de eerbaarheid om te springen gelijk zij wilde. Door mij in hare tegenwoordigheid gansch moeten uitkleeden, en door hare handen deze bewerking moeten ondergaan, was tog maar goed om driftige gevoelens in iemand op te wekken, en daarom kan ik zulke doenwijze met niets anders bestempelen dan met het woord: zedeloos.
Adrian M is offline