Los bericht bekijken
Oud 13 september 2015, 22:35   #3
Diego Raga
Perm. Vertegenwoordiger VN

Diego Raga's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mindset Bekijk bericht
Goed geschreven en tot the point.

En voor Jan, die voor elke kapitalistische kritiek een commie onder z’n bed vermoed, toch even dit:

De kolonisering van het bewustzijn

“Om de macht te kunnen uitoefenen is de steun van de publieke opinie essentieel. Die publieke opinie wordt meer en meer gekneed door de massamedia, en die massamedia is nu bijna volledig in de handen van het grootkapitaal. Ook hier was er een ‘stille overname’. Zelfs de militaire industrie was niet afwezig bij deze overname. Dassault, een Franse wapenindustrieel, is een goed voorbeeld.

De volgende uitspraak van Marcel Dassault, de stichter van het bedrijf, spreekt voor zichzelf: ‘Mijn groep moet een blad hebben om zijn opinies bekend te maken en om te reageren op sommige journalisten die onprettige dingen over de groep hebben geschreven. Ik heb er genoeg van dat sommige bladen mij beledigen, er zijn al te veel onbekwame lieden die de problemen niet kennen. Ik wil daar dus kunnen op antwoorden.’xviii
Vandaag is de arme man eigenaar van meer dan 70 nieuwsbladen of tijdschriften. Het is juist één voorbeeld. Volgens sommige berekeningen is de Franse geschreven pers momenteel voor 70% in handen van wapenfabrikanten.

Het gevolg van deze overname is dat het publiek debat niet meer gehouden wordt door de burgers, maar gehouden (of juist niet) én gecontroleerd wordt door de commerciële media. En men moet toegeven dat die commerciële media echte experts geworden zijn in het ‘fabriceren van goodwill’.

Het hoeft niet te verwonderen dat, zelfs kort na de debacles in Afghanistan en Irak, de elites er vlot in geslaagd zijn om de publieke opinie warm te maken voor een nieuw militair avontuur. Als dat waar is om ten oorlog te trekken, dan geldt dat ook voor andere aspecten van de samenleving.”

En alsof dat nog niet genoeg is:

“Maar het gaat verder dan het kneden of manipuleren van de smaak. Tot en met de persoonlijke identiteit wordt aangetast door deze inversie (van productie en consumptie). Zoals God in de bijbel, creëerde het Kapitaal een Nieuwe Man en een Nieuwe Vrouw naar zijn eigen beeld. Het is een man of vrouw waarvan de bestaanswijze van het hebben de overhand heeft over de bestaanswijze van het zijn.
De identiteit van de Nieuwe Mens wordt nagestreefd door het verwerven van consumptiegoederen, m.a.w. door bezit. Om die Nieuwe Man of Nieuwe Vrouw te creëren werd een gesofisticeerde verleidingsindustrie op poten gezet.”

Geen commies, beste Jan, maar steenrijke en machtige belangengroepen die duale begrippen als kapitalisme tov communisme al meer dan een eeuw mediatiek uitspelen, om de doorsnee burgers/volkeren tegenover elkaar op te zetten, zodat ze afgeleid worden van de échte manipulators die hele samenlevingen ontwrichten.
Ook de huidige vluchtelingenstroom en alle voorgaande oorlogen en crises vallen daaronder.

Laatst gewijzigd door Diego Raga : 13 september 2015 om 22:38.
Diego Raga is offline   Met citaat antwoorden