Los bericht bekijken
Oud 17 september 2015, 08:07   #2
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Bad Attila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
Het politieke debat verzuurt steeds meer. Lid zijn van een partij, of er zelfs gewoon voor sympathiseren, is al genoeg om voor het vuil van de straat te worden uitgescholden.

Lid zijn van de SPa of Groen is genoeg om weggezet te worden als vuile sos, als commi, als moslimlover, of het ergst van al, als Belgicist.

Lid zijn van de N-VA is genoeg om voor nazi, Gestapo, racist, of het ergst van al, als Vlaams-nationalist, verweten te worden. Hiervan zien we zelf vandaag nog een voorbeeld in de krant:

http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20150916_01871258

2 vragen:

- waarom doen mensen dat?
is dat omdat hun eigen overtuiging zo wankel is dat ze zich moeten afzetten tegen alles wat naar een andere overtuiging neigt? is het uit domheid? een gebrek aan ideologische basis? combinatie van de twee of drie van deze redenen, of nog andere? Als je overtuigd bent van je eigen ideologie, heb je dat volgens mij totaal niet nodig.

- wat kunnen we hier aan doen? rationeel daar mee omgaan, werkt niet, er is teveel emotionaliteit ermee gemoeid. Even fel in debat gaan? Dan verzuurt het debat gewoon nog meer. niet meer in debat gaan? uiteindelijk komt het daar op neer, maar is dat wel het beste?

Ik weet het niet meer.....
Ik denk dat dit altijd al heeft bestaan, maar dat men dat vroeger als normaal bestempelde. En waarschijnlijk nu nog vinden de meesten dat doodnormaal: de 'andere' is de vijand, wie niet zoals jij denkt, is de vijand. En met de vijand die je geen zaken.
Weze het een Vlaams-nationalist, een Franstalige, een Moslim of een Marsmannetje.
Ja, dat heeft te maken met groepsgevoel.