Misschien beseffen de VS en Europa wat ze gedaan hebben pas als hun monster van Frankenstein een nucleair wapen in Europa laat ontploffen (Zie het relaas van de Duitse journalist Todenhöfer na zijn ontmoeting met IS).
Ik merk dat zelfs prominente zionistische oorlogshavikken (die op dit forum lopen nog wat achter lijkt me) beginnen te beseffen dat wat men gecreëerd heeft stukken gevaarlijker is dan Assad ooit was. Plots hoeft ook voor hen Assad niet meer zo nodig weg.
Wat nodig is is een internationale coalitie, inclusief Rusland en China om IS én gelijkaardig gedachtegoed te isoleren en de verspreiding ervan tegen te gaan. Bombarderen kan hoogstens een onderdeeltje zijn van zo'n strategie, en als men niet oppast een averechtse strategie, want het monster dat het westen dacht steeds voor haar kar te kunnen spannen (van Afghanistan tot Libië tot Syrië) is een eigen leven beginnen leiden en wordt juist gevoed door geweld. De slachtofferrol is een deel van haar aantrekkingskracht.
De steun aan de zogezegde 'gematigde' rebellen in Syrië dient dringend stop gezet te worden want dit is onrechtstreekse steun aan terroristenorganisaties in alliantie met IS. Golfstaten die niet gehoorzamen dienen internationaal geïsoleerd te worden. Zelfs als het gaat om Saoudi Arabië.
En wat mij betreft mogen ook Europese politici die de oorlogen in Libië en Syrië stimuleerden en Europese moslims hebben aangezet te gaan vechten in het Midden Oosten openbaar aangeklaagd worden voor hun totaal onverantwoordelijk en immoreel gedrag. Ik verwacht dat dat niet vlug zal gebeuren echter tenzij onder grote druk van de bevolking die we misschien zullen zien na een zware terroristische aanslag tegen Europa.
Wat ook nodig is is dat een internationale coalitie tegen IS gesteund wordt door het internationaal recht. Wat het westen tot nu toe gedaan heeft in Syrië (bv de Franse bombardementen die nu gaande zijn) druist in tegen het internationaal recht want zonder VN mandaat noch toestemming vanwege de legitieme regering van Syrië. Men dient de dubbele bedoelingen te laten varen en terug onder VN vlag te handelen. Bombarderen van andere landen zonder rekening te houden met het internationaal recht is een gevaarlijke ondermijning van de internationale naoorlogse orde en doet een neokoloniale mentaliteit vermoeden die uiteindelijk het westen zal isoleren indien niet rechtgezet.
Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 30 september 2015 om 15:51.
|