Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt
Het komt mij voor dat het verschillende lezertjes ontgaan is dat een "volksjury",eigenlijk gelijk welke jury,de laatste jaren,onder druk van Europese regelgeving,verplicht is haar oordeel te motiveren.
Dat alleen is al een reden om denigrerende opmerkingen omtrent enig soort jury van tafel te vegen.Als een motivering te "belachelijk" is zal de verdediging daar eenvoudig kipkap van maken.Dat gebeurt niet of in ieder geval zeer weinig.
Erger nog.
Het meeste juridisch gehakketak waar we de laatste jaren van horen heeft te maken met zogezegde "professionals" die fouten maken of besluiten in conflictsituatie te gaan en NIET de volksjuries die hun "moment de gloire" extreem serieus lijken te nemen.
Dus,mijn oordeel is dat er geen gegronde redenen meer zijn om gewone burgers bij welbepaalde gelegenheden (assissenjury) NIET te betrekken in het juridisch proces.
.....en,belangrijk,hen fanatiek,met de volle staatsmacht,te beschermen (!!!)
|
Ja, de jury moet nu motiveren.
Op zijn Belgisch, de rechter komt hen zeggen wat de motivatie is om de beschuldigde schuldig te verklaren, meestal zonder enige vorm van bewijs.
Ik denk niet dat dit het was dat Europa in gedachten had toen ze vaststelden dat de rechtbanken - op het beroepshof na - in Belgie geen motivatieplicht hebben. Correctioneel heeft ook nog altijd geen motivatie-plicht, daar gaat het nog altijd van, 'jij bent schuldig omdat ik het zeg.'