Los bericht bekijken
Oud 11 oktober 2015, 23:11   #904
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Ik vraag me af wat hiervan aan is eigenlijk.
Putin’s Russia Blows Up Scheme For ‘Greater Israel’

Zever of lopen mensen echt met dit soort van moorddadige megalomane plannen rond om de wereldkaart te hertekenen?

De openbaringen van Clark (7 aan te vallen landen, waaronder Syrië), hoe choquerend ook, lijken me te passen bij de agressieve VS mindset qua buitenlandse politiek en dienen ons niet te verwonderen. Ik heb echter twijfel of dit alles uiteindelijk het doel van een groot Israël dient te dienen. Vergezocht of niet?
Persoonlijk geloof ik daar niets van, en dat heeft niets te zien met mijn gedeeltelijk Joodse komaf.
Het is allemaal veel subtieler en ook veel ingewikkelder en minder eenduidig.
Een van de redenen waarom de VS het op Assad gemunt hebben is zonder enige twijfel het feit dat hij een bondgenoot van Iran, Rusland en Hezbollah is. Die laatste zijn de enige echte vijand van Israel, en daarmee bedoel ik een vijand die de capaciteit heeft Israel ernstige verliezen toe te brengen en daar ook toe bereid is. Op dat vlak lopen de belangen van de VS, Israel, Turkije (steunen islamisten), en Saudi-Arabië gelijk.
Een Groot-Israel is nonsens, zelfs de Westbank behouden zonder extreme militaire kosten is voor Israel al een bijna onmogelijke taak. Op het internet circuleren heel wat gekke theorieën, dikwijls gebracht door antisemieten of andere gekken. Natuurlijk onderdrukt Israel de Palestijnen en hebben ze hun land afgenomen, ook progressieve Joden en Israeli zullen die stelling onderschrijven.
IS zorgt ervoor dat Israel's vijanden, als Hezbollah, Assad, Iran, etc. verzwakken. Maar Israel beseft ook dat moest IS ooit oprukken tot aan de grens met Israel, ze het land zeker zouden aanvallen met alles dat ze in hun bezit hebben. Ze hebben liever niet dat Assad de oorlog wint, maar willen evenmin gekke religioten de oorlog zien winnen. De Israeli vinden het goed zoals het nu is. De Russen daarentegen zouden graag hebben dat Assad wint. Daarover gingen de discussies tussen Putin en Netanyahu, vloeiend in het Russisch naar het schijnt.
Het is dus allemaal heel dubbel, echt een schaakspel tussen de mogendheden. (in dit geval Turkije, Israel, Saudi-Arabië, de VS, Iran en Rusland)
De VS en Israel hebben veel gemeenschappelijke belangen, en de Joodse gemeenschap in de VS is extreem machtig. Maar dat wil nog niet zeggen dat de belangen volledig gelijk lopen, denk aan de huidige divergenties tussen Israel en de VS betreffende Iran, en bvb. aan Pollard, de Israelische spion die al decennia vastzit in een Amerikaanse gevangenis.
Israel en de VS vrezen dat als Assad de oorlog wint, dit het begin zal zijn van een push-back van de Amerikaanse invloed in het Midden-oosten. De Israeli weten heel goed dat de Russen veel harder zijn, ze willen dat Israel de bezette gebieden opgeven en wel zo vlug mogelijk. Dat is al zo sinds de jaren 60. Als ze dat niet doen zullen ze de vijanden van Israel, zoals Hezbollah, niets in de weg leggen.

Laatst gewijzigd door tomm : 11 oktober 2015 om 23:19.
tomm is offline