Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen
Terroristische aanslagen zijn walgelijk. Maar men dient ook naar de motivatie te kijken. Een onderdrukt volk grijpt naar extreme middelen. Degenen die naar even extreme middelen grijpen om de bevrijding van dat volk tegen te houden gedragen zich uiteindelijk op een nog walgelijkere wijze.
Dient er een referendum over onafhankelijkheid te komen volgens u?
|
Het Koerdisch volk wordt anno 2015 niet onderdrukt zoals een misleidende perceptie in de opinievorming ons doet geloven. Er zijn nog tekorten ja, maar onderdrukt? Ironisch genoeg zijn juist onder die gehate Erdogan grote hervormingen geboekt m.b.t. Koerdische rechten. Er zijn grote stappen ondernomen en ja grote stappen moeten nog ondernomen worden. Daarvoor is er de HDP, die in de verkiezingen grote succes behaalde.
Welke nood is er nog voor een heropflakkering van het gewapend conflict(die -ik reïtereer- door de PKK terug is begonnen) als de HDP zich bereid toont, zowel in theorie als in de praktijk, deel te nemen aan het democratisch proces om die hervormingen te bewerkstelligen? Datzelfde democratisch proces waarmee al heel wat vooruitgang is geboekt en nog mee geboekt kan worden.
De PKK is even schuldig als Erdogan, zo niet nog meer schuldig, aan het belemmeren van de evolutie en progressie van het democratisch systeem in Turkije. En dit, weer ironisch genoeg, ten koste van het politiek en maatschappelijk welzijn van de Koerdische bevolking die ze pogen te 'beschermen'.
En een referendum? Ik weet niet hoe dat werkt in Turkije, maar zoals ik al zei, dat is aan het Turks volk om te beslissen.