Los bericht bekijken
Oud 18 oktober 2015, 05:48   #281
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door praha Bekijk bericht
Volledig eens met je.
Maar is er dan zoiets als productie op commando ?
In de mate dat men begint te bricoleren met draagmoeders, of bestelde kindjes om geadopteerd te worden door (homo of andere) koppels met geleende eicellen, zaad of weet ik veel, is het er voor mij over. Natuurlijk hebben homo koppels, behalve de adoptie van een sukkelaar, geen andere biologische mogelijkheid en zijn dus op die dingen aangewezen als ze "recht" zouden hebben op kinderen, waar ik tegen ben. Dat maakt dat men mijn houding als "homofoob" zou kunnen beschouwen, wat ze niet is. Ik vind gewoon dat men geen kinderen "produceert" om door iemand anders als hun (biologische) ouders laten op te voeden, en dat de enige reden tot adoptie er een is als het mis gaat met die biologische ouders. Noch heterokoppels, noch homokoppels, noch alleenstaanden, noch patersclubs. "Plannen dat het mis gaat" (draagmoeders, spermabanken, .... ) is er voor mij ergens over.
Dat ouders zich laten bijstaan door de geneeskunde om kinderen te krijgen met hun eigen genetisch materiaal, daar is niks mis mee. Maar als men genetisch materiaal van een ander gaat gebruiken om zichzelf ne kleine te fabriceren, dat is er voor mij over, omdat een kind ergens "recht heeft op zijn oorsprong", maar dat het soms verkeerd gaat met die oorsprong en die kleine dan wel opgevoed moet worden. Maar eens hij ergens "opgevoed moet worden" (dus, geadopteerd) is dat eigenlijk een noodplan. Men organiseert geen noodsituaties voor de consumptie van kind.

Ik ben ook tegen "stiefouderlijke adoptie" (hetero of homo). De neukpartner van uw vader en/of moeder heeft niks te maken met uw oorsprong. Dat er een wettelijke regeling is voor delegatie van verantwoordelijkheden van de ouder aan zijn sekspartner(s) om bijvoorbeeld de kinderen mogen te halen aan school en zo, wel. Maar dat die sekspartner(s) van uw ouders "ouderrecht" over U krijgen, gewoon omdat ze uw pa of ma neuken, is er voor mij ook over. Als uw pa het doet met een geit, wil ik niet dat die geit over U ouderschap krijgt. Voor een andere sekspartner is dat hetzelfde.

Want je kan anders de eigenaardige situatie krijgen:

Janneke wordt geboren uit Marie en Jef.

Marie en Jef scheiden. De rechter wijst kinderrecht toe aan Jef. Jef wordt homoseksueel en trouwt met Marc. Marc adopteert Janneke. Jef en Marc scheiden. De rechter wijst Janneke nu toe aan Marc (evengoed "ouder" als Jef door adoptie). Marc wordt heteroseksueel en trouwt met Marina. Marina adopteert Janneke.

Janneke is nu zijn eigen ouders kwijt (Marie en Jef) en is toegewezen aan Marc en Marina, gewoon door het spelletje van trouwen, adopteren en scheiden.

Waarom is Janneke zijn echte biologische ouders kwijt ?

Noem dat ouderwets als je wil...

Laatst gewijzigd door patrickve : 18 oktober 2015 om 06:06.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden