Los bericht bekijken
Oud 20 oktober 2015, 05:52   #1014
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Ik meen een ander signaal uit China te zien komen. Terughoudend.

Bedenk ook dat China nu af te rekenen heeft met pogingen het land tot geweld uit te lokken door de VS omwille van de kunstmatige eilanden die China bouwde in de Zuid Chinese zee. Daar wordt hier niet veel over bericht. De VS plannen nu de territoriale wateren die China claimt rond die eilanden te schenden. Australië heeft al bedankt om mee te doen met de provocatie. Hoe ernstig is dit alles te nemen? Xinhua vergeleek de op komst zijnde incursie van de VS met de Cubaanse missile crisis.

"China will never tolerate any military provocation or infringement on sovereignty from the United States or any other country, just as the United States refused to 53 years ago."

Tegen de tijd dat de Europese pers uitgebreid over de op til zijnde uitdaging bericht wordt China natuurlijk als de schuldige voorgesteld van een mogelijk conflict. Zo kennen we de 'objectieve' Europese pers. Die werkt via een VS filter.

Ik denk dat de situatie in de Zuid Chinese zee China ertoe brengt niet zo happig te zijn om mee te doen in Syrië op dit moment. China is er niet bij gebaat dat het in Azië als een 'agressor' zou voorgesteld kunnen worden, en dat doet de VS nu al, alhoewel China geen schot lost.

Als blijkt dat Rusland 'de klus' in Syrië niet alleen kan klaren zie ik China eventueel wel tussen komen. Maar zover is het nog lang niet. Eerst zal Iran dan een grotere rol beginnen spelen.

Denk ik zo.
Knappe analyse. Een heel plausibele uitleg voor hun terughoudendheid.
Pandareus is offline