Los bericht bekijken
Oud 20 oktober 2015, 11:26   #448
freespirit
Minister-President

freespirit's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht
2000 jaar geleden is recent, de mens bestaat al veel langer. En de positie van de vrouw bij e Romeinen was een pak beter dan die bij de Grieken. En bij de Germanen en de Kelten in die periode was er bijna gelijkheid tussen man en vrouw.

Wat een flauwe kul. Hadden uw grootmoeders geen vrije keuze? Die van mij wel.

Maar wat een flauwe kul! Toon mij dan een officieel eigendomsdocument van een man die een vrouw bezit.
Noem mij dan eens een paar vrouwelijke Romeinse geleerden, schrijfsters of legeraanvoerders op ? Ik bedoel wel uit het Italiaanse gebied, diegenen die ik ken zijn veelal afkomstig uit het oude Griekenland of het oude Egypte, zij het onder Romeinse overheersing. Die zogenaamde gelijkheid tussen mannen en vrouwen in het oude Romeinse Rijk wordt fameus overschat. Over 500 jaar gaat men ook beweren dat de moslimvrouwen van nu gelijk aan de man staan. Ze zijn misschien de baas in het huishouden, dixit de moslimmannen, maar daat buiten hebben ze geen klop te zeggen en ze moeten binnenskamers blijven. Vergelijkbare situatie met in het Romeinse Rijk.

Verder: als uw grootmoeder 'vruchtbaar' was voor pakweg 1960 dan bestond er nog geen degelijke anticonceptie (= de pil). Er waren wel condooms en wat andere middeltjes, maar die waren zeker geen mainstream in Vlaanderen en de man weigerde deze ook vaak te gebruiken of te laten toepassen. Een gehuwde vrouw, zoals mijn eigen grootmoeder, kon dus door de band zelf niet kiezen hoeveel en wanneer ze kinderen wou hebben. Bijgevolg werd haar keuzevrijheid beperkt. Ook na de algemene invoering van de pil, stonden vele dokters - beïnvloed door de nog steeds alomtegenwoordige katholieke kerk - er bijzonder weigerachtig tegenover. Er werd nog vrouwen de pil geweigerd tot in de jaren 1980 door diverse gynaecologen of ze werd alleen gegeven als de vrouw gehuwd was (want seks buiten het huwelijk was zondig).
freespirit is offline   Met citaat antwoorden