Los bericht bekijken
Oud 20 oktober 2015, 13:52   #454
geertvdb
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
Noem mij dan eens een paar vrouwelijke Romeinse geleerden, schrijfsters of legeraanvoerders op ?
Wat een idiote vergelijking!
Zijn er nu zo veel vrouwelijk geleerden? Hoeveel schrijfsters leest u? En hoeveel vrouwen zitten er nu (in 2015) in de legertop?

Veel is er blijkbaar niet veranderd. En dat is net het punt. Wat u natuurlijk is ontgaan.

Citaat:
Ik bedoel wel uit het Italiaanse gebied, diegenen die ik ken zijn veelal afkomstig uit het oude Griekenland of het oude Egypte, zij het onder Romeinse overheersing. Die zogenaamde gelijkheid tussen mannen en vrouwen in het oude Romeinse Rijk wordt fameus overschat. Over 500 jaar gaat men ook beweren dat de moslimvrouwen van nu gelijk aan de man staan. Ze zijn misschien de baas in het huishouden, dixit de moslimmannen, maar daat buiten hebben ze geen klop te zeggen en ze moeten binnenskamers blijven. Vergelijkbare situatie met in het Romeinse Rijk.
Vrouwenrechten waren beperkt in Rome, maar ze moesten niet binnen blijven.
De genen die het echt slecht hadden in die periode waren de slaven.

Citaat:

Verder: als uw grootmoeder 'vruchtbaar' was voor pakweg 1960 dan bestond er nog geen degelijke anticonceptie (= de pil). Er waren wel condooms en wat andere middeltjes, maar die waren zeker geen mainstream in Vlaanderen en de man weigerde deze ook vaak te gebruiken of te laten toepassen. Een gehuwde vrouw, zoals mijn eigen grootmoeder, kon dus door de band zelf niet kiezen hoeveel en wanneer ze kinderen wou hebben. Bijgevolg werd haar keuzevrijheid beperkt. Ook na de algemene invoering van de pil, stonden vele dokters - beïnvloed door de nog steeds alomtegenwoordige katholieke kerk - er bijzonder weigerachtig tegenover. Er werd nog vrouwen de pil geweigerd tot in de jaren 1980 door diverse gynaecologen of ze werd alleen gegeven als de vrouw gehuwd was (want seks buiten het huwelijk was zondig).
Periodieke onthouding bestaat al sinds de prehistorie. Het gebleken dat de gezinnen van verschillende jager/verzamelaars stammen, het gemiddeld aantal kinderen +/- 6 was. Meer kinderen werd dus blijkbaar als 'teveel' beschouwd.
Gij moogt dus beweren dat uw grootmoeder niet kon kiezen hoeveel kinderen ze wou?
Mijn ene grootmoeder had er 3, en mijn andere grootmoeder had er ook 3.
En kan u verzekeren dat mijn grootmoeders dat aantal zelf hebben beslist.
En waar om zou het voor haar grootmoeders anders geweest zijn?

Ik snap heel uw uiteenzetting over de pil trouwens niet. Denkt gij dat er nu minder ongewenste zwangerschappen zijn dan voor de pil?
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden