Los bericht bekijken
Oud 26 oktober 2015, 07:05   #243
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
Die vrijwilligheid en autoregulatie is totaal niet efficiënt.
Om "efficientie" kunnen te definieren, heb je een maatstaf nodig. Mijn maatstaf is eerder dat iedereen rechtvaardig krijgt wat hij ook bijdraagt. Dat is voor mij dus iets dan 100% efficient is. Dat iemand die 5 broden bakt, ook voor 5 broden waarde krijgt. En dat iemand die 1000 broden bakt, ook voor 1000 broden waarde krijgt.

"onderdanig en slaafs zijn" is ook iets dat je kan verkopen aan een andere ; je produceert op die manier voor die andere "goed geweten" en jij kan eventueel eten naarmate je "goed geweten" hebt geproduceerd voor die andere.

Als je iets krijgt van anderen zonder een bijdrage, en daardoor kan overleven, is dat voor mij een vorm van inefficientie. Niet-bijdragers worden door uw systeem niet efficient geelimineerd.

Citaat:
Soms moet je mensen gewoon dwingen om bij te dragen. Dat is een van de kerntaken van De Staat. In zulk systeem kan ook iedereen daar van profiteren.
Nee, de grote bijdragers profiteren daar niet van. Het zijn de kleine bijdragers die daar overmatig van profiteren, en de grote bijdragers worden daardoor uitgezogen.
Ik vind ook dat mensen gedwongen moeten worden om een dure canape te kopen in mijn winkel. Hoe rijker je bent, hoe hoger de prijs van de canape (iedereen dezelfde canape). Daardoor zijn er mensen die voor 5 Euro ook een mooie canape kunnen bekomen.
Rijke mensen moeten gedwongen worden om 1 miljoen te betalen voor die canape (die ze niet willen). Dat is veel efficienter (voor de gast die 5 Euro moet betalen).

En natuurlijk is het lucratief voor mij, de winkelhouder.

Citaat:
De kinderen van de rijke zakenman kunnen ook voor enkele euro's bij de dokter terecht en ze krijgen zelfs van onze ziekenkas een aanzienlijk deel van het geld van hun tandbeugel terug, in praktijk vaak eerder een esthetische ingreep dan een puur medische. Om maar enkele voorbeelden te stellen.
Behalve dan dat hun pa 20 keer die kostprijs gedwongen moet bijdragen aan de ziekenkas, beugel of genen beugel. Zie mijn canape voorbeeldje.

Citaat:
Heel wat mensen die tegen ons systeem van verplichte solidariteit zijn, die zouden nogal janken indien ze zelf uit eigen zak de werkelijke kosten van diverse 'diensten' zouden moeten betalen.
Maar wij betalen die echte kost. Gezien die pot gevoed moet worden door ons, betalen we die he. Als je dus boven-gemiddeld bijdraagt, betaal je meer in de pot dan het zou kosten als je ze echt zou betalen.

Wat jij hier zegt is dat we een nieuwe truuk zouden gevonden hebben om iedereen in de straat aan een auto te helpen: iedereen draagt bij in de auto-pot, en daaruit geven we iedereen dan "gratis" een auto. Met 20% voor die die de pot organiseert. En je komt af met mensen die morren: "moest je zelf je eigen auto moeten betalen, dan zou je verschieten hoeveel het kost ! Nog een geluk dat die pot er is, want zoniet zouden de meeste mensen in deze straat geen auto kunnen kopen !"
Hoeveel denk je dat een auto kost, en hoeveel denk je dat de bijdrage tot de pot is ?

Laatst gewijzigd door patrickve : 26 oktober 2015 om 07:06.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden