Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
U slaat nog eens de bal mis. Ik heb u al uitgedaagd na te gaan wat het standpunt van alle christelijke gemeenschappen was in de 17e of 19e eeuw was en dat te vergelijken met dat uit de 21e eeuw. En dan kunt u concluderen wie er afgeweken is van het onderricht wat ze al eeuwen huldigen.
|
Maar daarmee beantwoord je nog steeds mijn vraag niet.
Dat in de 17de eeuw alle christelijke gemeenschappen tegen homoseksualiteit waren kan je dus ook als een puur cultureel gegeven zien.
Ooit lieten de meeste christelijke gemeenschappen slavernij toe. Op een gegeven moment zijn steeds meer christenen slavernij gaan verwerpen, tot uiteindelijk slavernij zelfs geheel taboe werd. Dat toont aan dat evolutie wat betreft ethische kwesties mogelijk is, en dat het christendom met de samenleving mee evolueert.
Is erkennen dat de de kerk een deel is van de samenleving en dus ook mee evolueert dan fout?
Jij blijft stellen dat de zondigheid van homoseksualiteit buiten diskussie staat, dat dit overduidelijk is. Ik wil voor dat standpunt van jou nu toch wel eens een argument dat dit ondersteunt zien.
Want ik stel vast dat er over dit punt dat volgens jou niet ter diskussie staat levendig gediskusieert wordt binnen het christendom. Dat alleen is al een voldoende argument om te stellen dat het wel degelijk ter diskussie staat.