Los bericht bekijken
Oud 26 oktober 2015, 13:02   #1007
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
U gebruikt hetzelfde argument als fanatieke moslims die hier van hun oren komen maken: leg ons geen strobreed in de weg, want wij hebben de vrijheid ... blablabla ! Godsdienstvrijheden eindigen daar waar persoonlijke vrijheden in het gedrang komen. Een publiek erkende instelling, wat ook het gesubsidieerd onderwijs is, kan en mag die nooit ingaan tegen de fundamentele wetten van de overheid. Katholiek of niet katholiek, dat speelt in feite geen rol. U heeft zich te houden aan de wetgeving, zo niet bent u in overtreding.
Op geen enkele wijze beperkt een confessionele school de persoonlijke vrijheid, daar ouders - eveneens een element in onze grondwet - in volle vrijheid een onderwijsinstelling naar keuze kunnen kiezen.

De overheid betreedt trouwens niet het terrein van de "waarden en normen". De overheid reguleert het handelen; niet het denken. Een overheid kan bijgevolg normeren dat het bijvoorbeeld niet toegestaan is om mensen in bepaalde beroepen te weren omwille van hun seksuele voorkeur, maar diezelfde overheid bepaalt niet het denken hierover.

Dus neen, als ik het katholiek geloof beleef en doorgeef, ook als onderwijzer, maak ik mij nergens schuldig van. En al zeker niet, daar ik mij, namens mijn engagementsverklaring, gebonden heb aan het katholiek pedagogisch project van de school.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden