Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy
-Ik heb alle x duizend aandelen op mijn naam met uitzondering van één.
-In mijn voorbeeld is dat mezelf met uitzondering van één aandeel.
Ik schrijf het 2 keer en ge blijft verkeerd begrijpen. En het gaat over een patrimonium vennootschap. Waar het de bedoeling is dat er geen winst wordt gemaakt maar dat het patrimonium groeit, tenzij ge 33% wilt betalen op die winst.
|
In dat geval ga je steeds meerwaardebelasting betalen tenzij je alles in de vennootschap laat. Er is geen weg meer om meerwaarde onbelast uit een vennootschap te krijgen. De enige weg die er nog rest is je aandelen te verkopen of over te laten.
Ik kan je de volgende lectuur aanbevelen:
http://www.vdvaccountants.be/data/do...van_opstal.pdf
Lees het deel "privé-eigendom maken" op pagina 31 en 32 er eens op na.
De perceptie is er nog steeds dat patrimoniumvennootschappen interessant zijn. Dat is niet meer het geval. Vroeger was er meer mogelijk via aandelen aan toonder en een relatief lage liquidatiebonus. Jouw verhaal van alle aandelen -1 stamt uit dat tijdperk. Vroeger waren in een patrimoniumvennootschap de aandelen veelal aan toonder en als iemand dood viel bleken ze reeds jaren niet in handen te zijn van de overledene. Nu staan alle aandelen op naam en kan je dat niet retroactief wijzigen als er iemand dood komt te vallen.
Als je sterft en je hebt je aandelen niet overgedragen betalen je erfgenamen successierechten op de meerwaarde. De enige manier om dat fiscaal interessant te omzeilen is de aandelen door te geven 3 jaar voor je dood.
Tegenwoordig kan je veel beter je patrimonium opbouwen als privé-persoon. Je wordt dan veel minder belast dan in een vennootschap. Het voordeel van de kosten terug te trekken in een vennootschap telt niet meer. Als privé-persoon betaal je geen vennootschapsbelasting en in veel gevallen ook geen meerwaarde belasting. Die meerwaardebelasting heb je in een vennootschap vroeg op laat op moment dat je middelen uit de vennootschap haalt.

Stemtip federaal: PVDA. Stop genocide ! Stemtip Vlaams: PVDA. Stop genocide ! Stemtip Europa: PVDA. Stop genocide !
Ooit was Bart De Wever de dikke steur vol eitjes voor N-VA; nu is hij de vis die de vijver levenloos maakt.