Los bericht bekijken
Oud 2 november 2015, 10:25   #161
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.435
Standaard Vergroening wagenpark diesel fors duurder, benzine goedkoper !

na zoveel jaren zagen...
dit hoort natuurlijk bij milieu:

Eergisteren op de media: de diesel zal vanaf jan 2018 € 0,2228 extra accijns opgelegd krijgen door een nieuw cliquetsysteem om de verdieseling in BE tegen te gaan:

Citaat:
http://www.hbvl.be/cnt/dmf20151031_0...7-euro-duurder

Volle tank diesel wordt op drie jaar tijd 7 euro duurder

Vandaag om 07:30

Vanaf zondag voert de federale regering, in het kader van de tax shift, een accijnsverhoging op diesel in. Dieselrijders zullen die accijnsverhoging fors in hun portemonnee voelen. Zo verhoogt de prijs van een tank diesel (50 liter) volgend jaar met 2 euro, in 2017 nog eens met 2 euro en in 2018 zelfs met 3 euro. Zo betaalt u over drie jaar 7 euro meer om de tank van uw dieselwagen te laten vollopen. De prijs van een tank benzine zal de komende jaren telkens met 1,38 euro dalen, zodat een volle tank benzine in 2018 zo’n 4 euro minder zal kosten.
En wat enkel in de echte krant staat vanaf woensdag 4 november 2015 zal de dieselaccijns met 0,33 eurocent geindexeerd worden, wat in de praktijk niet voelbaar te zien zal zijn.
Soit, "the facts"
Ik heb het op een honderdste cent nagerekend:
50 liter : diesel | benzine
2016 : +2 euro | - 1,38 euro
2017 : +2 euro | - 1,38 euro
2018: +3 euro | - 1,38 euro
na 26 maanden:+7 euro|-4,14 euro
verschil vergroening 11,14 euro tvv de benzine of 11,14/50 liter = 0.2228 euro.

Nemen we de huidige prijs, 0,19 euro verschil:
Citaat:
http://www.brandstofprijzen.info/bra...zen-europa.php België
super95 € 1,341
diesel : € 1,151
Wat bij onveranderde olieprijs hypothetisch betekend dat de diesel vanaf 2018 0.04 euro meer kost dan benzine. Eindelijk, beter laat dan nooit.

Zoals Verhelle van autogids al dacht: bepaalde diesels zullen pas interessant worden vanaf 30.000 tot 40.000 km/jaar in BE, ik schat vermoedelijk vanaf 35000-45000 km/jaar voor de euro 6 modellen en die zijn verplicht (alhoewel met dat toegelaten gefoefel weet men het nog niet definitief wat die euronorm echt betekend qua emissiegrenzen)

En toen kende Verhelle de cijfers nog niet.

Citaat:
http://www.radio1.be/programmas/de-o...kort-even-duur

Benzine en diesel binnenkort even duur

maandag 27 juli 2015

In het kader van de taxshift besliste de regering-Michel de accijnzen op diesel te verhogen. Daardoor betaalt u binnenkort bijna evenveel voor diesel als voor benzine aan de pomp.

"Het prijsverschil tussen diesel en benzine is een historische erfenis", weet Tony Verhelle, hoofdredacteur bij de Autogids.

Het was eigenlijk een onrechtstreekse subsidiëring voor de transportsector.

Vroeger reden alle vrachtwagens op diesel die minder belast werd. Weinig of geen particulieren deden dat.

Nu is dat even anders. In de bedrijfswagensector is bv. 98% diesel en bij de particulieren schommelt dat rond 60 tot 70%.

“Je zal meer moeten rijden om de meerprijs te recupereren. Nu moet je 20.000 km. rijden, in de toekomst 30.000 tot 40.000 km”

“De dieselrijders moeten niet klagen. Ze hebben jaren van het voordeel kunnen genieten”

“Het is in de eerste plaats een financiële maatregel”

“Om in de steden te rijden zou ik zeggen: iedereen elektrisch”
Wat we nog niet weten, of pas binnen 2 maand, hoedat de jaarlijkse verkeerstaks eruit ziet. Deze is toch ook significant, en ook de eenmalige BIV vooral voor zeer zware diesels en benzines significant (volgens CO2-uitstoot).
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 2 november 2015 om 10:30.
Micele is offline   Met citaat antwoorden