Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SanderK
'harder waar het kan, langzamer waar het moet'
http://www.tijd.be/r/t/1/id/9696079
Tiens tiens, in België blijft men maar vasthouden aan de algemene snelheidsverlagingen en het niet meer investeren in infrastructuur. Ook al doen al onze buurlanden het beter qua verkeersveiligheid.
|
Citaat:
Volgens de Nederlandse overheid wordt het beeld op de snelwegen zo 'eenduidiger'. 'Met deze uitbreiding van de 130-wegen zetten we een volgende stap in ons snelhedenbeleid. We streven ernaar dat we uiteindelijk op 77 procent van de snelwegen 130 kilometer per uur kunnen rijden.
|
Vandaag is het ca. tot 60 %. Dus er komt 17 % bij.
En hun autosnelwegdoden
130 kmh-snelweg gaan wslk verder dalen zoals in 2013-2014.
http://www.verkeersnet.nl/wp-content...doden-2014.pdf
Tabel 4. Verdeling naar maximum snelheid van de weg (2009–2014)
Vmax 2013 | 2014
120 km 23 | 26
130 km 12 | 10
- - - - - - - - -- - -
totaal 35 | 36
zelfs mss als er 17 % meer snelweglengte bijkomt waar er 10 kmh sneller mag gereden worden... (en 17 % minder snelweglengte waar 120 kmh blijft) maar men mag/moet er zeker rekening mee houden.

afwachten op 2015/2016/2017/2018/2019/2020 en dan weten we meer, als het dezelfde positieve evolutie doormaakt zoals in Denemarken sinds 2005 mogen de Nederlanders tevreden zijn.
http://www.statbank.dk/statbank5a/Se...nts&potsize=30 evolutie aantal ongevallen op 110 kmh- versus 130 kmh-snelwegen
Citaat:
type of accident speed limit 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014
All accidents 110 km.p.h 136 124 144 101 115 63 76 58 53 55
All accidents 130 km.p.h. 136 152 112 105 85 81 74 63 49 57
6-11-2015 Danmarks Statistik , www.statbank.dk/UHELD3
|
waarvan onder alcoholinvloed:
http://www.statbank.dk/statbank5a/Se...nts&potsize=90
Uiteraard is er geen directe relatie tussen een snelheidslimiet en het aantal en de ernst van de ongevallen. (die studies gelden nog altijd
)