Amerikaanse overheid wil roken in appartementsgebouwen verbieden
http://www.standaard.be/cnt/dmf20151112_01966915
Citaat:
De Amerikaanse overheid heeft donderdag een voorstel ingediend om roken in appartementen te verbieden. Op die manier wil ze de gezondheid van de bewoners beschermen en de onderhoudskosten van de gebouwen drukken.
Donderdag diende het Amerikaanse Department of Housing and Urban Development een voorstel in om roken in alle appartementsgebouwen van het land te verbieden. Ook openbare ruimtes en kantoren gevestigd op staatseigendom vallen onder de maatregel. Het verbod is volgens de overheid noodzakelijk om personen te beschermen tegen de gevaren van passief roken, onderhoudskosten van de gebouwen te verlagen en het risico op brand te verminderen.
Het voorstel wordt niet door iedereen even positief ontvangen. Het botst op weerstand van bewoners die geloven dat de maatragel een inbreuk op hun recht op persoonlijke levenskeuzes betekent. 'Wat ik in mijn appartement doe, is mijn probleem zolang ik mijn huur betaal', klinkt het.
'Het zal een moeilijk proces zijn. Om het tot een goed einde te brengen, moet er steun zijn van de gemeenschap', zegt Sunia Zaterman, hoofd van the Council of Large Public Housing Authorities, een non-profit organisatie die erop gericht is om woningen openbaar en betaalbaar te houden. Maar ze denkt dat het niet onmogelijk is. Volgens haar worden rookverboden steeds populairder en worden rookvrije zones meer aanvaard.
|
|