Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.814
|
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SanderK
En denk nu aan fenomenen zoals Uber of Blablacar. Nu al connecteren wereldwijd mensen zich om real-time vervoer te zoeken of ritten te delen via een simpele app.
De zelfrijdende auto is er (binnenkort) én de apps om aan auto-delen te doen zijn er ook al.
Als men dit alles combineert en verder uitwerkt, kan men zelfs de bezettingsgraad in de auto's verhogen: Duizenden mensen moeten bijvoorbeeld 's ochtends naar het werk. De app berekent uit de duizenden aanvragen hoe men het moet organiseren dat er zo weinig mogelijk tijd verloren wordt door aan carpoolen te doen. Mensen worden aan hun deur opgehaald en terug afgezet.
EN, dat allemaal véél veiliger dan met de trein. 
|
TomTom gaat samenwerken met Uber:
Citaat:
http://www.tijd.be/ondernemen/techno...ign=newsteaser
Voor de Nederlandse navigatiespecialist is de taxi-app een nieuwe referentie die kan tellen, na onder meer contracten met Apple en Volkswagen.
De chauffeurs van de populaire - en controversiële - taxidienst Uber zullen binnenkort gebruik maken van navigatie- en realtime verkeersinformatie van het Nederlandse TomTom.
De navigatiespecialist kondigde donderdag aan een meerjarig contract te hebben binnengehaald.
Bedoeling van de deal is de Uber-chauffeurs in meer dan 300 steden van meer accurate aankomsttijden en een efficiëntere reisweg te verzekeren. De gebruikers van de Uber-app krijgen wel nog steeds de vertrouwde Google Maps te zien.
Financiële details geeft TomTom niet vrij, maar als referentie is het contract er weer één dat kan tellen. Eerder sloot de Nederlandse technologiegroep ook deals met Apple, voor de iPhone, en Volkswagen.
Rabobank-analist Hans Slob schat dat de meerjarendeal over de looptijd zo’n 10 miljoen euro omzet kan bijdragen. ‘Dat is kleiner dan de overeenkomst met Apple, maar toch is dit een zeer belangrijke deal voor TomTom’, klinkt het. ‘Uber wordt gezien als een technology leader. Als zo’n speler onder de indruk is van je navigatieplatform en realtime verkeersinformatie, dan wil dat wat zeggen. Wereldwijd zijn er zo’n 1 miljoen Uber-chauffeurs. Die rijden binnenkort allemaal met TomTom.’
Slob: ‘TomTom is de laatste onafhankelijke navigatiespeler en dat trekt spelers als Uber en Apple natuurlijk enorm aan. Het voordeel is dat ze zo data op hun eigen servers kunnen draaien. Met Google Maps verloopt alles via de Google-servers en dan weet die internetreus natuurlijk alles van je business.’
Overnameprooi
Navigatiesystemen en realtime verkeersinformatie zijn erg in trek bij autobouwers en andere bedrijven die bezig zijn met auto's. Afgelopen zomer kochten rie grote Duitse autobouwers HERE, de kaartendienst van het technologiebedrijf Nokia voor 2,8 miljard euro. Ze hadden een kaartendienst nodig omdat ze werken aan zelfrijdende wagens. Ook Uber was geïnteresseerd samen met het Chinese Baidu, maar het haakte af op de prijs. Ook TomTom werd al meerdere keren getipt als overnamekandidaat. Deze deal zal de overnamespeculatie ongetwijfeld weer doen aanwakkeren.
Slob: ‘Die optionaliteit is er altijd. Langs de andere kant wordt die kans met deze licentiedeal misschien net kleiner. Als je iedere dag bij je bakker vers brood kan kopen, waarom zou je je dan wagen aan een dure overname van die bakker?’
‘Er is nog steeds heel veel ondernemersschap bij de vier oprichters van TomTom die vandaag nog steeds het bedrijf leiden. Ze kiezen ervoor om als onafhankelijke speler met zoveel mogelijk partijen zaken te doen. Dat lijkt best te lukken. In het meest winstgevende en snelst groeiende segment telematica zijn ze marktleider. En ook de automotive-divisie is terug op de rails. Deze deal is het bewijs dat TomTom zich niet louter richt op de Duitse automobielsector. Binnenkort rijdt er misschien een Apple Car op onze wegen, of een zelfrijdende auto van Uber of Tesla. Daar wil TomTom op voorbereid zijn.’
Op de Amsterdamse beurs gaat TomTom 3 procent hoger naar 10,60 euro. Sinds begin dit jaar is het aandeel bijna verdubbeld.
|
Over Apple gesproken... ik verwacht binnenkort ook wat van Apple (of Google), want veel ingenieurs van Tesla hebben ergens onderdak gevonden bij ... deknaam Faraday Future of ... ?
Citaat:
http://www.computerbild.de/artikel/c...-13950057.html
Faraday Future und SixtyEight Research: Geheime Apple-Töchter?
von Christian Blum, Lennart Gotta
12.11.2015, 07:58 Uhr
Die Gerüchteküche brodelt: Handelt es sich bei „Faraday Future“ und „SixtyEight Research“ in Wahrheit um Apple-Unternehmen?
Frischen Gerüchten zufolge steckt hinter dem neuen Tesla-Konkurrenten „Faraday Future“ möglicherweise Apple. Im März 2015 berichtete die Webseite Apple Insider in diesem Zusammenhang bereits über die Firma „SixtyEight Research“. Hierbei soll es sich nicht um ein Marktforschungs-Unternehmen, sondern um eine geheime Apple-Tochter handeln, die sich mit Apples Elektroauto-Projekt befasst.
Geheimhaltung pur
Nun hat man das Unternehmen zwischen dem 20. und 22. Oktober 2015 auf der „17th Global Car Body Benchmarking Conference“ in Bad Nauheim gesichtet, auf der vermeintliche Apple-Vertreter Kontakte mit anderen Autoherstellern und Zulieferern geknüpft haben könnten. Mit einem Deckmantel-Unternehmen würde Apple etwaige Ambitionen und Pläne für ein eigenes Elektroauto verschleiern wollen, eine offizielle Teilnahme hätte für deutlich mehr Aufsehen gesorgt.
Kampfansage an Tesla
Kürzlich hat sich Faraday Future auf einer Pressekonferenz geäußert – man wolle dem Platzhirsch Tesla künftig Konkurrenz machen. Das Start-up will 1 Milliarde US-Dollar in ein Werk in den USA investieren und 2017 das erste Auto präsentieren. Die junge, bislang völlig unbekannte Firma aus Gardena, US-Bundesstaat Kalifornien, ist im Mai 2014 gestartet. Details zu dem geplanten Fahrzeug gibt es ebenso wenig wie konkrete Angaben zur Finanzierung. Allerdings lässt der hohe Investitionsbetrag die Vermutung zu, dass es sich tatsächlich um eine geheime Apple-Tochter handelt.
Faraday Future: Woher kommt das Geld?
Laut Bloomberg steckt der chinesische Milliardär Jia Yueting hinter dem Konzern. Es bleibt jedoch offen, ob er nur am Unternehmen beteiligt ist oder Faraday Future vollständig besitzt. Yueting gründete LeTV.com, eines der größten Online-Video-Portale Chinas. Ob das Apple-Gerücht tatsächlich der Wahrheit entspricht, ist nicht bekannt. Sinn macht es aber: Die Pläne des Autoherstellers könnten auf Apples vermeintliches Elektroauto-Projekt „Titan“ schließen lassen und sind durchaus ambitioniert. Während Tesla fünf Jahre benötigte, um das erste modifizierte Fahrzeug zur Marktreife zu bringen, möchte Faraday Future in nur rund zwei Jahren ein vollkommen selbst konzipiertes Auto erschaffen. Zum Vergleich: Bis Tesla das Model S fertig hatte, vergingen neun Jahre. ...]
|
http://www.giga.de/extra/apple-icar/...mmernschilder/
http://www.giga.de/extra/apple-icar/...n-deutschland/
al een tijdje geleden...
https://www.appticker.de/de/news/app...-aus-4661.html
en in 2008 wou Apple al evtl een electrowagen bouwen... (toen Tesla al een tijdje bezig was met de Tesla Roadster)
http://www.giga.de/extra/apple-icar/...auto-zu-bauen/
Tesla Motors heeft in 2014 al zijn patenten vrijgegeven voor diegenen die meewillen... of beter meekunnen...
Citaat:
http://www.gva.be/cnt/aid1599986/aut...-patenten-vrij
Autoproducent Tesla geeft al zijn patenten vrij
13/06/2014
De autoproducent Tesla, die elektrische auto's produceert, gaf donderdag al z'n patenten vrij. Daarmee belooft het bedrijf geen rechtszaken te spannen tegen concurrentie die de technologieën gebruikt. Dit terwijl de meeste technologiebedrijven verwikkeld zijn in patentoorlogen.
Elon Musk, de oprichter van Tesla, zegt dat autofabrikanten te weinig doen met de ontwikkeling van elektrische auto's. Het vrijgeven van de patenten moet ervoor zorgen dat de elektrische-automarkt wordt gestimuleerd.
Een gemeenschappelijk technologieplatform
"Wij geloven dat Tesla, andere elektrische-autoproducenten en de wereld, zullen profiteren van een gemeenschappelijk, zich snel ontwikkelend technologieplatform", zegt Musk. De oprichter gelooft dat Tesla een wereldleider kan blijven op het gebied van elektrische auto's, 'niet door de patenten te bewaren maar door de beste ingenieurs aan te trekken'.
Tesla produceert momenteel maar één type auto, Model S. Het bedrijf heeft een assemblagecentrum in Tilburg, maar wil de lijn uitbreiden.
|
Laatst gewijzigd door Micele : 12 november 2015 om 18:49.
|