Los bericht bekijken
Oud 13 november 2015, 13:14   #535
frv
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
Dat is een beetje clichématig omschreven maar daar komt het op neer.
Die stelling klopt als een bus.

De Taser, de FN303 etc vallen allemaal onder de bijzondere bewapening en daar is dus een speciale machtiging voor nodig.

In die speciale machtiging wordt ondubbelzinnig omschreven in welke omstandigheden het wapen ingezet mag worden. Helaas heb ik geen details over de machtigingen ivm fn303 maar wel over de taser.

Deze is in Belgie enkel toegelaten voor gebruik in gevangenissen. Enkel Brussel kreeg een toelating voor gebruik buiten de gevangenissen maar ik heb geen info of die proef nog lopende is noch over de resultaten.

Het komt er dus idd op neer als een agent terugkeert van een interventie in de gevangenis hij zijn taser NIET mag gebruiken zelfs al wordt hij geconfronteerd met gevaar. De machtiging is ZEER duidelijk. Enkel voor gebruik in gevangenissen. Binnenlandse zaken geeft normaal gezien niet snel een toelating voor speciale bewapening aan lokale politiezones.

Overigens is die taser tussen 2008 en 2013 slechts 4x effectief gebruikt. SRT heeft hun speelgoed van september en tis al prijs. En hoe dikwijls zijn die al in actie gekomen ? (4x taser in 5 jaar verspreid over tientallen interventies in gevangenissen per jaar. En laat gevangenen nu net een iets gevaarlijker publiek zijn dan een 14jarige in een instelling. )

Verder nog een leuk detail : Men beschikt in antwerpen al van in 2009 (eigenlijk 2008) over een machtiging (afgegeven door Turtelboom) voor die fn 303. Daar is tot vandaag voor zover ik weet geen enkel incident mee geweest. Federale politie heeft die wapens ook al een hele tijd. Ook geen incidenten.

Bron van bovenstaande :

http://www.senate.be/www/?MIval=%2FV...R=9786&LANG=nl

Verder neem ik het SRT zelf niks kwalijk. Die mensen hebben gedaan waarvoor ze opgeleid zijn : Ter plaatse komen op vraag van collega's, ter plaatse het gevaar identificeren, het gevaar zo snel mogelijk uitschakelen.

Allemaal goed en wel als je opgeropen wordt voor een terrorist die met een wapen staat te zwaaien. Dan heb je idd geen tijd om vragen te stellen en handel je volgens je opleiding.

Als er al fouten gemaakt zijn moeten deze gezocht worden in de instructies vanuit het kader (officieren/burgemeester) : Wanneer roepen we SRT erbij ?

Laatst gewijzigd door frv : 13 november 2015 om 13:24.
frv is offline   Met citaat antwoorden