Los bericht bekijken
Oud 25 november 2015, 16:52   #91
andev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Mijn getuigenis van onrecht.

Gisteren, 23 November 2015, tijdens mijn schoolpauze, nam ik de tram met een vriend richting het shoppingcenter in Wijnegem om een middagmaal te halen. Van de tram zijn we direct naar de ingang gegaan. We waren richting de Carrefour aan het wandelen toen we voor de United Brands twee zwaargewapende agenten zagen staan.
We liepen verder en zonder dat ik het door had, werd ik achtervolgd door zwaargewapende agenten. Omstaanders die er bij waren vertelde me later dat een van de agenten naar me wees en iets opriep via de dispatch.
Ik stapte niets vermoedend de winkel binnen en zocht naar mijn middagmaal. 2 rijstpapjes en een fles water. Tegen mijn verbazing zag ik dat agenten de deur van de winkel aan het versperren waren maar wist niet dat het voor mij was.
Richting de kassa werd ik door een agent, met een oorlogswapen naar mijn gezicht gericht gecommandeerd om op mijn knieën te gaan.

Vol angst, adrenaline en verbazing vraag ik verstijft wat de reden was dat er een wapen op mij wordt gericht. "Op u knieën verdoemen" kreeg ik herhaaldelijk te horen als antwoord.
Ik zak direct op mijn knieën en zie langs alle kanten agenten mij omsingelen, van zwaar bewapend tot agenten in burger. Ik bleef maar roepen uit angst dat ik "een student ben die net van school komt."
Langs de rechterkant had ik een wapen voor mijn gezicht en langs de linkerkant ook. Ik was omsingeld. Mijn vrijheid was omsingeld.
Vol angst bleef ik eisen naar mijn rechten. Naar een verklaring voor deze aanhouding. Ik kreeg geen antwoord.
Een agent deed mijn rugzak uit en begon die heel ruw te doorzoeken en begon mijn schoolboeken en schoolspullen op de grond te smijten en kwam me daarna fouilleren. Mijn tas is twee keer doorzocht geweest.
Nog steeds op mijn knieën en handen in de lucht. Vol angst vroeg ik om het geweer niet meer op mij te richting. Ik vertelde de agent dat ik gecontroleerd ben en vreesde om mijn leven door het wapen. Het wapen was op mij gericht en zijn vinger zat op de trigger. Elk foute beweging en ik kon een kogel door mijn hoofd hebben gekregen. Je kan jaren wapentrainingen hebben gehad maar ongelukken kunnen altijd gebeuren en dat is waar ik aan dacht. Elk moment kan er een kogel vanuit het wapen vliegen en me doden.

Daar zat ik dan zonder enig weet waarom. Een student die een middagmaal ging kopen. 20minuten lang op zijn knieën met zijn handen omhoog met geweren op mij gericht en omringd door agenten.
Ben ik een terrorist? Is dit omdat ik moslim ben ? Heb ik iets misdaan ? Dat waren de vragen die in me opkwamen.
Medestudenten die op mijn vraag het wouden filmen, werden bedreigd met wapens en dreigingen dat ze mee moeten naar het bureau als ze het filmen.

Vol angst bleef ik maar vragen naar de reden van de interventie. Ik vroeg om de naam van de leidinggevende omdat ik het hierbij niet kon laten. Niemand die iets wou lossen. Geen enkele agent die zich wou identificeren.
Ik begreep niet waarom ik nog steeds onderschoot werd gehouden, nadat ik totaal gecontroleerd werd. Mijn boekentas lag helemaal open op de grond en mij hebben ze al volledig gefouilleerd.
Ik voelde me een gevangen van Guantanamo Bay met al die wapens op me gericht en de hysterie die er langs alle kanten was. Ik voelde mij een TERRORIST. Alhoewel ik als alles behalve een terrorist kon geprofileerd worden, na al de lezingen die ik geef en alle debatten waar ik deel aan neem over "radicalisering van jongeren".

Ze besloten om me me te pakken en boeide me. Er werd mij niet verteld dat ik aangehouden wordt, laat staan de reden daarvan. Zonder enig verzet liet ik me boeien en bleef ik vragen naar de reden van de aanhouding maar dit kreeg ik niet. Ik kreeg te horen "dit krijg je op't bureau wel te horen." Maar zelfs daar kreeg ik niets.
De agenten die me wegbrachten waren er zelf niet bij en waren wel "vriendelijk". Elk sociaal contact toen zonder wapens zag ik al "vriendelijk" op dat moment. Ze brachten me naar het politiebureau in Mortsel. Daar werd me nog steeds niet vermeld waarom ik aangehouden werd.
Alhoewel de agenten 'vriendelijk' waren moest ik in een cel. Een betonnen balk met een matras en een vies toilet. De muren waren kouder dan de temperatuur buiten en de deur was vol gekrast met "fuck the popo, bastards..." En dergelijk.

Daar zat ik dan op een matras in een betonnen balk, zonder ramen en alleen maar kunstmatig licht. Liggend begon ik me weer af te vragen wat de reden kon zijn. Maar ik begreep dat er geen reden was. De enigste reden die er zou kunnen zijn is mijn etniciteit, hoe ik eruit zie en op wat ik leek. EEN MOSLIM !

Van 12:53 tot circa 15:30 zat ik daar. En het zou langer geduurd hebben, zou ik zelf niet een voorbijlopende agent hebben aangesproken en uitgelegd dat ik hier al een tijdje zit zonder enige reden. Ik heb hem kunnen aanspreken nadat ik het plastieken bekertje dat ik heb gekregen om mee te drinken, stuk heb gemaakt om het 'spreekluikje' van de cel open te duwen. En het was me gelukt en die agent liep gelukkig 20min daarna even langs. Hij ging zich informeren en kwam terug en opende de metalen deur. En zei me "je bent vrij om te gaan".
Ik keek hem vol verbazing maar ook dankbaarheid aan en vroeg of ik geen verklaring moest afleggen of meer info zou krijgen over dit gebeuren. Hij antwoordde dat hij alleen weet dat ik de beschrijving voldeed van een verdachte. Maar daar geloofde ik niets van. De persoon naast mij had exact de zelfde kledingstijl en ook andere leerlingen. Een jogging en een rugzak kan niet verdacht zijn. Als dat zo is dan zal de politie lang bezig zijn met mensen onnodig op te pakken. Er was een ander reden. De reden dat ik een Marokkaan ben.

Als "vrije man" werd mijn frustratie nog groter toen ik naar het nieuws keek. De leugens die ze daar vertelde. Volgens de woordvoerder ging ik "herhaaldelijke naar de wc's en gedroeg ik me verdacht op de parking". Dit leugen kan zwart op wit worden bewezen door de camerabeelden van de shoppingcenter zelf.
Waarom zouden politie agenten zelfs liegen ?

Mijn verhaal is 1 van de velen die er al zijn en die er nog zullen komen. Racial profiling is nu meer dan ooit. Jongeren, waaronder mezelf, voelen ons meer en meer geviseerd. We kunnen niet eens meer een middagpauze houden zonder dat er een wapen op ons wordt gericht.

Van de politie verwacht ik ook niets. Er wordt een klacht ingediend maar zoals gewoonlijk gaan ze dit niet serieus nemen.
Jongeren worden dit beu! Ik word dit beu ! Hoe kunnen we normaal functioneren als er telkens een sticker met "mogelijk terrorist" op je voorhoofd wordt geplakt. Dit is hoe je radicalisme kweekt. Dit is wat IS in zijn voordeel gebruikt.

Maar de vragen blijven maar komen. Waarom werd ik onderschoot gehouden? Waarom mij ? Waarom ik als Marokkaan? Was het mijn kledij ? Mijn kleur ? Mijn geloof, dat ze onmogelijk konden weten ? Hadden ze niets te doen ?

De kans is klein dat ik ooit een antwoord zal krijgen op die vragen maar we mogen het niet laten bij dit !
Ik ga van het negatieve het positieve maken ! Ik start een hashtag op. Hashtag ‪#‎MusliminBelgium‬. De reden hiervoor is omdat mijn verhaal niet het enigste verhaal is en de anderen moeten ook gehoord worden, om zo eindelijk mensen wakker te krijgen !

Deel je verhaal met de hashtag #musliminbelgium

#musliminbelgium

uit DSonline
Wat een drama, een moslim die op een "racistische manier" werd aangepakt in een grootwarenhuis!!!
Die gast kan anders nogal lange mooie brieven schrijven! De vraag is misschien: wie heeft dat in zijn plaats geschreven, met welk doel?
Probleem is natuurlijk dat in de situatie waar we nu zitten, de bommengordel-moslims geen plakkaat meedragen dat zij een aanslag willen plegen! En de politie heeft inderdaad geen tijd om eerst op het hoogste landniveau voor een paar uur of een paar dagen te laten overleggen of ze een moslim die nu over straat loopt zeer voorzichtig, nadat hij zijn advocaat heeft laten komen vragen mag stellen en controleren...
Onze moslims hebben er echt geen idee van waarom ze nu geviseerd worden!
Misschien komen ze nu tot het besef dat ze beter andere oorden gaan opzoeken want België loopt vol met ongelovige honden en vrouwelijke hoertjes. Ze eten hier varkensvlees en drinken alcohol!
Welke moslim is zo dom dat hij hier nog wil rondlopen!

En nu maar de boel opjutten en de sukkels uithangen.
andev is offline   Met citaat antwoorden