Los bericht bekijken
Oud 25 november 2004, 00:04   #7
sfbtkm2
Lokaal Raadslid

sfbtkm2's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rr00ttt
U bent een belgisch staatsnationalist? M.i. hebben politici enkel het uiteindelijk onafwendbare einde van belgië uitgesteld. Ik zie daar de verdienste niet van in. In dat geval waren vlaanderen en wallonië nu elkaar goedgezinde buren ipv ruziënde landgenoten.
Ik ben geen belgicist, maar ik zie wel het belang in van een federale staat; België heeft sowieso internationaal niets te betekenen dus eenheid is macht (zeker op het niveau van de EU waar we dan maar de helft van de zetels zouden hebben); ten tweede hebt u het probleem van Brussel wanneer u echt van plan bent te splitsen. U ziet dat ik hierin zeer pragmatisch ben; het klopt dan wel dat onze staatsstructuur ervoor zorgt dat we bijna kunstmatig samenleven, maar zoiets is perfect mogelijk (kijk maar naar de VS en zo slecht doen we het ook niet). Het enige probleem dat we nog hebben is dat van de bevoegdheden die stillaan meer en meer in handen komen van de deelstaten. Waat voor ons een positieve evolutie is. Referenda tonen de onmacht van de politici (omdat zij eigenlijk het werk moeten opknappen) en het kan tot gevaarlijke constructies leiden wanneer er grote tegenstellingen zijn binnen de bevolking zelf.
Citaat:
Klinkt mooi in theorie, in de praktijk moet je met een vergrootglas gaan zoeken naar een politicus die de belangen van 'het volk' vooropstelt.
Dat is relatief; ik ben er zeker van dat een aantal politici wel degelijk met de zaken bezig zijn; zoiets merk je altijd in debatten. U praat toch met politici over politiek toch niet over het weer. Dat betekent dat ze wel degelijk verplicht worden om een beleid te voeren.
Citaat:
Er is niet 'nog wat werk aan de winkel', de situatie is dramatisch. Enkele mensen (partijvoorzitters) hebben een angstaanjagende macht samengebracht.
Klopt, een oplossing hierop is terug de gemeentelijke kieskringen zodat ook geen BV's (maar wel goede politici) een zetel kunnen halen. Hierdoor voelen zij zich onafhankelijk tov partijvoorzitters. Maar dit zal niet voldoende zijn.
Citaat:
Nu nog het VB verbieden en elke vorm van publiek debat over de samenleving is dood gemaakt. Of je nu op vld, cd&v of sp-a stemt, maakt in sé toch weinig verschil, ze mogen nu zelfs niet meer openlijk van mening verschillen (om het met een boutade te zeggen).
Het VB is geen rechtspersoon dus kan niet verboden worden (alleen hun VZW's). Bovendien zijn parlementairen onschendbaar.