Los bericht bekijken
Oud 9 december 2015, 07:04   #4
Scherven A. Mok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Er is 1 god, een mindere god, een kwade god.

Hij of zij beheerst alles wat werelds is. Daardoor komt er kwaad in de wereld. Het zorgt ervoor dat al het wereldse neigt naar zonde, dat er een inherente slechtheid in de wereld is. De zenuwslopende, ingebakken plicht van de mens is om zich hier tegen te verzetten.

Er is 1 God, een hogere god, een god van al wat goed is.

Hij of zij beheerst alles wat de wereld overstijgt. Het immateriële, het pure. Dat verderft als het wereld wordt, maar andersom kan wat wereld is het pure nooit raken. Het zit ingebakken in de mens om hiernaar te streven, maar in een aards lichaam is de mens te bezoedeld om dit te bereiken.

Enkel door puurheid, bijvoorbeeld door vuur, kan met het aardse wegvegen om het "boven"aardse te bereiken en zo één te worden met de God van de goedheid.

De eerste is een zijnde. De tweede is het zijn.
Ik voel niet veel voor het dualisme. Lichaam geest. Het materiële het immateriële. Het immanente het transcendente. Ik denk niet dat daar een onderscheid in is te maken en dat daar dus niet het verschil kan liggen tussen God als het zijn of een zijnde. Energie is materie en materie is energie. Het is gewoon hetzelfde. Je zou anders het een niet in het andere kunnen omzetten en omgekeerd. Als er dus God is kan dat niet anders zijn dan het zijn en maken wij daar allemaal onderdeel van uit. Een zijnde maakte onderdeel uit van het zijn. Ik zie niet in hoe God een zijnde kan zijn. Al diegene die geloven in een God als een zijnde doen gewoon aan een projectie, een personificatie van hun wensen en dromen maar ook van hun angsten en ambities, geven de verantwoordelijkheid daarvoor uit handen en blazen zichzelf op.
Scherven A. Mok is offline   Met citaat antwoorden