Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scherven A. Mok
... Ik zie niet in hoe God een zijnde kan zijn. Al diegene die geloven in een God als een zijnde doen gewoon aan een projectie, een personificatie van hun wensen en dromen maar ook van hun angsten en ambities, geven de verantwoordelijkheid daarvoor uit handen en blazen zichzelf op.
|
U ziet niet in dat god een zijnde kan zijn. Onder zijnde verstaat u kennelijk een wezen, een persoon, iets met een karakter en identiteit. In de westerse filosofie is een zijnde echter een ongeschapen en eeuwig bestaande entiteit. Of die entiteit een karakter heeft en dus een handelende entiteit is laat men in het midden. Mensen en dieren zijn dan geen 'zijnden'.
Daarnaast valt mij op dat u gelooft in reïncarnatie. Die is uiteraard alleen mogelijk voor eeuwig bestaande entiteiten. Er is voor die entiteiten geen maximum van reïncarnaties, neem ik aan. Ze bestaan dan in principe eeuwig. Het idee dat zij ooit na hun overlijden oplossen in het zijn is daarmee strijdig. Iets dat eeuwig wederkeert kan niet op eigen kracht van natuur veranderen in iets dat eindigt.
Hoe lost u de tegenstrijdigheden in uw visie op de mens en god op?