De ambtenarij heeft zich goed bedeeld, neem nu de NMBS :
- Medewerkers worden net als elders gecompenseerd voor weekendwerk. Maar
als de zaterdag of zondag op een feestdag valt, volgt nog een dag verlof. Die dubbele compensatie wil het bedrijf schrappen.
- Omdat het meeste personeel 40 uur per week werkt, krijgen het ook per week vier uur compensatie. Dat is een gevolg van de invoering van de 36-urenweek in de jaren 90, in ruil voor een kleine looninlevering.
Die compensatie van 4 uur per week geeft de werknemers het recht op 13 kredietdagen per jaar.
Maar het vreemde is dat mensen tijdens periodes van vakantie of ziekte die kredietdagen toch blijven opbouwen. ‘Het komt voor dat mensen na 9 maanden terugkeren uit ziekteverlof en bij hun terugkeer 9 dagen vakantie extra hebben opgebouwd’, zegt een insider. Ook daar wil de directie paal en perk aan stellen.
- Met het pensioen is er een vergelijkbaar probleem. ‘
Als iemand op 3 januari 2016 officieel op pensioen gaat, heeft hij toch nog recht op al zijn vakantiedagen van dat jaar.’ De NMBS-medewerkers met de meest gulle vakantieregeling hebben recht op 65 dagen vakantie per jaar, 52 zondagen en 13 officiële feestdagen. ‘Tel uit hoe voordelig is voor iemand die met pensioen gaat’, klinkt het.
- Een NMBS-medewerker die
te laat op zijn werk komt door een vertraging van het spoor, kan dat inbrengen als werktijd.
- Al die speciale regelingen hebben tot gevolg dat de
gemiddelde spoormedewerker 160 dagen per jaar werkt. In de privésector zijn dat 220 werkdagen (3 maanden langer, half pensioen!!!!)!
- Naast de werktijd zijn er nog een aantal vreemde vaststellingen. Zo moeten alleen technici of mensen met specifieke graden - bij de NMBS zijn er 180 graden voor allerlei functies - over een rijbewijs B beschikken.
Het komt dus voor dat operationeel personeel, voor wie de rijbewijsplicht niet geldt, door een collega naar de werf gebracht wordt. Omdat de chauffeur dan niet aan zijn eigen werk toekomt, betekent dat een groot verlies van productiviteit.
- Examens voor promotie verlopen ook enigszins apart bij de spoorwegen.
Collega’s met de hoogste anciënniteit, die slagen, krijgen voorrang op jongere collega’s, los van het resultaat.
- Sporten tijdens diensturen
Vrijetijdsactiviteiten die 'erkend worden' door de NMBS - bijvoorbeeld deelname aan een sportevenement - mogen in bepaalde omstandigheden worden uitgeoefend tijdens de diensturen.
- Rit naar refter wordt betaald
Voor administratief personeel dat in het bedrijfsrestaurant wil eten maar niet in dat gebouw werkt, geldt de tocht daarnaartoe ook als werktijd.
- Chef geeft loon door tijdens verlof
Als een bureauchef met vakantie gaat, krijgt de onderbureauchef gedurende die periode zijn loon. Ook al doet die enkel z'n eigen job.
http://www.tijd.be/politiek_economie...ght=pensioenen
De ambtenarij is een Staat binnen de Staat. Zij heeft zich zeer goed bediend.
Iemand moet die waanzin stoppen.
Eigenlijk zouden de vakbonden in de privé massaal het werk moeten neerleggen tot dat het ambtenarenstatuut met zijn perverse voordelen (op kosten vd maatschappij) is afgeschaft.