Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans
Natuurlijk voor een deel geschift.
Ondertussen hebben we wel die wetgeving die werklozen verplichten werk aan te nemen binnen een straal van 60 km.
Erg verstandig is dat niet. Binnen de kortste keren werkt iedereen op een uur rijden van thuis. Komt nog bij dat dat voor een groot deel dumpingslonen zijn...
|
je moet daar gewoon een 30-40euro per ton C02 carbon taks heffen op de pitch van de boot en klaar is kees, die boontje sworden dubbel zo duur, en ze worden gewoonweg niet meer gekocht.... of prijzen zichzelf uit de markt
In feite is 30euro per ton CO2 nog niet eens gek zo veel. Want dat gaat misschien op 2 cent per blikje komen, maar met de multiplicator van de toegevoerde waarde en belastingen wordt dat 10cent duurder, dat zou genoeg zijn om het verschil te maken tussen kiezen voor lokale productie of buitenlandse productie
Het maakt genoeg verschil om te zorgen dat het transport van de scheepvaart met onzichtbare hand moet vechten tegen die prijsdruk, of er alles gaat aan doen om zijn verbruik te doen zakken...
Wat ook zou gebeuren is dat de keuze, per trein, per vliegtuig of per boot perfect CO2 neutraal gaat moduleren. Mensen gaan dus onbewust gaan kiezen voor de meest energiezuinige methode. Of de meest taks ontwijkende methode... Mensen gaan dus niet meer kiezen voor de goedkoopste methode op basis van verschil in belastingen. Nu is de trein BTWvrij - onbelast- gesubsidieeerd; Is het vliegtuig BTWvrij - onbelast en de trein BTWvrij - onbelast..
Dus altijd lijkt er wel een of andere manier een vervalsing in concurrentie te zijn
Dus je moet daar nu eens geen enkele wet voor uitschrijven je installeert een CO2 tax shift... zo eenvoudig kan het leven zijn