Discussie: Genesis - Zondeval
Los bericht bekijken
Oud 15 december 2015, 08:21   #1
Peche
Banneling

Standaard Genesis - Zondeval

De zondeval

Naar mijn mening is dit wellicht het oudste boek der mensheid. Een erfenis, een nalatenschap van verhalen die overgingen van vader/moeder op zoon/dochter.
Maar heeft U het ook al eens filosofisch en historisch bekeken? Neem nu bijvoorbeeld de zondeval in Genesis. Waar Maninne (Eva) haar man de vrucht van kennis voedt. Zij worden bewuster en bedekken zich, schaamte is geboren. We onderscheiden onszelf van het dierenrijk en werken aan onze “ethiek” en “waarden”. Filosofisch bekeken heb ik mijn perceptie omgekeerd; de mens spiegelt zich aan zijn godsbeeld en niet God Zichzelf aan de mens. Want waar God hen kledij leert maken van dierenhuiden, gaan we hier het stenen tijdperk in en zijn wij als mens weer “geupgraded”. Bij iedere upgrade verhoogt ons perceptie en is ons “godsbeeld” steeds ruimer. Wie is God dan? Ons ego dat begint na te denken, innerlijke strijden aangaat en nieuwe links legt? Naar mijn bescheiden mening is de “zondeval” de tijd waar wij onszelf onderscheiden/afscheiden van het dierenrijk en kennis toepassen die steeds innovatiever wordt naarmate ons godsbeeld zich verruimd.

Adam en Eva krijgen uiteindelijk kinderen en daarin wordt jaloezie geboren. Invidia.
Kaïn vermoordt Abel omdat de “Heer” beter werk levert bij Abel dan bij Kaïn. Wederom, bekijk het als een manifestatie van het ego in beide invidivuën. Abel levert beter werk, heeft meer drijfsfeer en passie en Kaïn wordt jaloers op de “Heer”.

En zo wordt de ene na de andere psychologische afwijking geboren in de mensheid tot onze lieve heer Noach treft, en al de andere beu is. We worden schoongespoelt en een nieuw rijk begint. Zou hier pas de dinosaurus uitgestorven zijn? Via meteoren/asteroïden die tsunamis en vuur veroorzaakte? Indien ja, heeft de mens misschien toch naast dino’s geleefd?
De diversiteit is in ieder geval op één bepaald moment in de tijd op een fractie omgekeerd. Daadwerkelijk een fractie! Dat is gearchiveerd in de bijbel als Noach naar mijn mening. Hetzij beknopt weliswaar, maar tussen Noach en Adam en Eva lezen we van een ruime diversiteit. Zelfs onder ons gewone mensen. Na Noach is er een heel nieuw rijk en is het uitsluitend de mens. Er is zelfs iets gebeurd met onze atmosferische druk etc dat regenbogen toelaat en zelfs dat is gearchiveerd in de Genesis.

Er is nog een heel verhaal gaande van bloedlijnen en hoe ze Ismaëlieten treffen in hun doortochten tot we uiteindelijk bij Mozes in Egypte uitkomen. Die dan het volk bevrijd om op eigen benen te leven.

Ik heb dat in een notendop geduwd, omdat ik het debat vooral wil opentrekken met 1 befaamd lid die nu al maanden ontwijkt. Daarom poneer ik mijn visie op Genesis. JVDB, wilt U mij zeggen wat U daarvan vindt?
Peche is offline   Met citaat antwoorden