Los bericht bekijken
Oud 18 december 2015, 17:44   #1
freespirit
Minister-President

freespirit's schermafbeelding

Standaard De Lijn wordt verbannen van het platteland

De afbraakregering Bourgeois I haalt opnieuw de sloopkamer boven, to be continued in 2016:

http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenl...-bedient.dhtml

Woont u toevallig niet in een grote of centrumstad en iets meer landelijk en heeft u om de een of andere reden (omwille van financiën, gezondheidsredenen, niet in het bezit zijn van een rijbewijs, ...) geen eigen stalen ros ter beschikking, dan mag u binnenkort voor het venster blijven zitten en de geraniums gaan tellen. Want veel zal u met deze maatregel niet meer moeten buitenkomen !

Zelf prijs ik me gelukkig, ik woon in een grootstedelijke omgeving en ben dus redelijk safe. Toch voor woon-werkverkeer en om de dagelijkse behoeften te dekken. Vrienden van mij die in de groene Kempendorpen wonen, die hebben echter minder geluk. Zelf zal ik die ook niet gauw meer in hun 'boeregaten' gaan bezoeken. Ik drink immers graag iets als ik wegga en voor mij gaat drinken én autorijden absoluut niet samen. De bus is daarvoor, hoewel het streekvervoer vrij omslachtig en vaak 'de weg op zeven' is, in zekere zin een bevredigende oplossing (hou je bezig met je smartphone om de lange bustijd wat te doden, veiliger dan je social media achter het stuurt te updaten).

Ik hoop nu niet dat de forummers hier domme opmerkingen gaan formuleren als 'je kan alles met de fiets doen', of 'ze komen wel met alternatieven'.

Natuurlijk probeert deze Vlaamsche pinokkioregering de goegemeente te sussen (toeval dat dt vlak voor het kerstrecès wordt aangekondigd?) door te zeggen dat ze op zoek gaan naar alternatieven, maar die zullen een stuk duurder uitvallen, zelfs al past men een deel bij en dan in de veronderstelling dat er au fond maatregelen zullen komen.

Ik woon in de stadsrand en sinds juli dit jaar rijden er in mijn 'koekenstad' geen nachtbussen meer in het weekend. Ook deze matregel werd vrij geruisloos aangekondigd, vlak voor de zomervakantie. Toen beloofde men toen ook op zoek te gaan naar alternatieven, tot zelfs gesbubsidieerde taxi's en minibusjes toe. Weet u hoeveel er van die maatregelen is in huis gekomen ? ... wel: nul, nada, noppes,niets !

Wat is eigenlijk het 'hogere doel' van deze asoregering ? Terug alle twijfelaars in de wagen duwen ? Liever de mensen dronken terug laten naar huis rijden ? Mensen die niet kunnen of willen autorijden in hun isolement laten zitten ? Hen in feite huisarrest geven ?

Bejubelaars van deze bende aso's zeggen dat het goedkoper is om mensen in een taxi te duwen op het platteland dan een buslijndienst te laten uitbouwen. Kan goed zijn, maar waar blijven die fameuze gesubsidieerde taxi's dan in godsnaam ? Of gaat men er automatisch van uit dat men die paar fervente busgebruikers zomaar aan hun lot kan overlaten ? Eventjes een 'stormpje' in de media, en dan kunnen we dit euvel rustig terug in de bodemoze Vlaamse kleiput dumpen ?

Goe bezig deze asociale bende onder hun glazen stolp ! Dat het maar niet in hun gezicht ontploft ...

En dat de formummers ook niet afkomen met de drogreden dat ze mee moeten betalen voor het OV zonder er zelf gebruik van te maken. Dat is waar, maar niet-autogebruikers betalen ook mee voor het wegenonderhoud en talloze infrastructuurwerken. En dan zwijg ik nog overde economische kost van alle fileleed. Ook niet-automobilisten zijn daar het slachtoffer van !

Noem me tot slot ook geen 'autohater': ik rij regelmatig en zelfs dikwijls met de wagen. Dit om professionele redenen. Maar in mijn vrij tijd ben ik ook een OV-gebruiker, al is het voor het 'zen-gevoel' en geen stress te moeten hebben in het zoeken naar parkeerplaats of het doorstaan van een file.
freespirit is offline   Met citaat antwoorden