Los bericht bekijken
Oud 26 december 2015, 01:10   #247
Tommeke
Provinciaal Statenlid
 
Geregistreerd: 27 augustus 2008
Berichten: 640
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JohnR Bekijk bericht
Hm, bizar. Ik zou denken dat je wel moet weten wat je wil, liberalisering of niet. Ertussenin lijkt me geen optie.
Ik wil helemaal niets er tussenin. Eigenlijk wil ik geen liberalisering. Ik ben in veel landen geweest, ik heb in veel landen met de trein gereden, en met ander openbaar vervoer, ik heb vaak met veel interesse het verschil aanschouwd tussen prive en openbaar vervoer.

In een ideale wereld regelt de regering het openbaar vervoer, omdat het doel van openbaar vervoer is: mensen vanuit het hele land op hun bestemming te krijgen. Dat staat in schrik contrast met de prive: die interesseren zich eigenlijk niet in het doel, die interesseren zich in winst maken, en zullen dus moeilijkere trajecten afschaffen om hun doel (winst maken) te optimaliseren. Niet dat er iets mis is met winst maken, maar ik wil gewoon een goed functionerend vervoer tegen een betaalbare prijs, voor iedereen en voor de gehele bevolking, desnoods een beetje gesponsord door belastingen, zodat het betaalbaar kan zijn voor mensen die minder begoed zijn. Langs de andere kant kan het uiteraard niet zijn dat een bedrijf zoals de NMBS ongelimiteerde fondsen heeft op kap van de belastingsbetaler, zeker niet als je ziet dat het in het buitenland wel veel productiever kan (zoals in Duitsland), dus daar moet een goed evenwicht tussen gezocht worden.

Ondertussen strijden personeelsleden en vakbonden voor zaken die echt niet kunnen, zoals ik al enkele keren heb aangehaald. Zaken die u zelf afkeurt. Ik begrijp dat er gestreden wordt voor behoud van loon, het mogen opnemen van vakantie (alhoewel dat dit zaken zijn die in principe zelfs gerechtelijk kunnen geregeld worden door de werknemer), maar als men met zo'n vragen afkomt als "telaat komen is ook werken en recup verdienen bij ziekte", dan is het respect ver te zoeken. Rotte appels die daarvoor het land willen plat gooien, moeten er gewoon uit, koste wat het kost.

Ik hoop natuurlijk dat er een deftig evenwicht wordt gevonden en we van die rotte appels af geraken, maar de huidige eisen van de vakbond zijn gewoon krankzinnig, en niet te verantwoorden met belastingsgeld. Ik wil mijn belastingen aanwenden voor een goed functionerend openbaar vervoer en al wie daar aan wil meewerken, maar niet voor de eisen van de huidige staking.

De politiek en de rest van het land begrijpt dit ook, dus het enige alternatief, wat misschien niet ideaal is, is "liberalisatie" om de rotte appels buiten te krijgen. Daarom vrees ik, dat er gewoon geen andere keus is dan liberalisatie. Ik ben er van overtuigd dat de dienstverlening er niet echt op vooruit zal gaan: het zal duurder worden, en mogelijkerwijs minder stopplaatsen. Maar momenteel is het treinverkeer zo onbetrouwbaar door de ontelbare stakingen, dat er gewoon iets moet ondernomen worden.
Tommeke is offline   Met citaat antwoorden