Los bericht bekijken
Oud 29 december 2015, 06:38   #235
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
De paus zegt nergens dat het om een automatisme gaat....
Wat is er dan nog meer nodig buiten een goed mens te zijn om in de hemel te komen?

Hoe ik de tekst begrijp stelt de paus helemaal geen extra condities om in de hemel te geraken buiten een goed mens zijn. 'Het oordeel van God' is in deze zaak ook geen extra conditie te noemen maar een vanzelfsprekendheid vanuit de christelijke visie die op iedereen, gelovige en 'on'gelovige, in gelijke mate van toepassing is voor zover we kunnen veronderstellen. Het lijkt eerder op een rookscherm dan op een argument.

Wat is er mischien volgens u nog meer nodig om in de hemel te geraken dan? Gedoopt zijn? Naar de kerk gaan? De bijbel lezen? In God geloven?

Ik vermoed dat vooral dat laatste u dwars zit. Maar het is juist die poort die de paus expliciet open zet door te stellen dat ook atheisten in de hemel kunnen komen. Het geloof in God kan dus geen voorwaarde genoemd worden voor de toegang tot de hemel! Dat is hier de essentie die sommigen niet graag horen.

En ik denk niet dat de paus hier woordspelletjes aan het spelen is. U daarentegen? Daar ben ik niet zo zeker van.

Website

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 29 december 2015 om 07:06.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden