Los bericht bekijken
Oud 29 december 2015, 09:40   #1
Patrick M.
Eur. Commissievoorzitter

Patrick M.'s schermafbeelding

Standaard Belgische spaarder zal in 2016 niets aan zijn spaargeld verdienen.

Banken Geen enkele spaarrekening zal volgend jaar evenveel of meer opbrengen dan dat de inflatie de spaarder zal kosten. Dat onthullen berekeningen van Spaargids.be in samenwerking met De Standaard.

Slechts een bijzonder klein aantal spaarrekeningen leverde haar eigenaars dit jaar meer op dan dat de stijging van de levensduurte hen gekost heeft. Voor 2016 zien de vooruitzichten er nog slechter uit. Volgens berekeningen van Spaargids.be zal geen enkele rekening meer rente bieden dan de hoogte van de inflatie. Dat blijkt uit de resultaten van de verkiezing van de Spaarrekening van het Jaar door Spaargids.be.

Het planbureau verwacht volgend jaar een gemiddelde inflatie van 1,6. Om die te kunnen compenseren moet een spaarrekening van 10.000 euro een spaarder dus gemiddeld 160 euro per jaar opbrengen, maar dat blijkt lang niet het geval. De meeste rekeningen van die grootte zullen spaarders niet meer dan 30 euro per jaar doen winnen. Lang niet voldoende om de inflatie te compenseren dus.

Toch blijven de verschillen tussen verschillende banken groot. Over het algemeen lijken spaarders het beste af bij PSA Bank Distingo Plus: wie daar afgelopen jaar een rekening van 10.000 euro had staan, verdiende daar zo'n 180,55 euro op. Wie diezelfde hoeveelheid geld echter aan KBC heeft toevertrouwd, hield daar maar zo'n schamele 20,78 euro aan over.

Met dank aan HLN.

En wat gaat het volgende zijn?
Betalen aan de bank omdat ze uw spaargeld beheren, een procentje betalen aan de bank omdat ze winst maken met uw spaargeld.
Ik denk dat ik al mijn spaargeld ga afhalen en het thuis onder de matras ga steken.
Patrick M. is offline   Met citaat antwoorden