Los bericht bekijken
Oud 29 december 2015, 12:58   #18
harriechristus
Secretaris-Generaal VN

harriechristus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Het gaat hier niet om de ultieme zonde, wat dat ook moge zijn. Probeer alsjeblieft de strekking van deze draad te vatten. Ferdinand Bordewijk was advokaat. Uit zijn verhalen blijkt dat hij gefascineerd was door de grens tussen discipline, orde, tucht en vrijheid. Orde en wet waren voor hem noodzakelijk en tegelijk afschrikwekkend. Dit komt het sterkst tot uitdrukking in zijn verhaal Bint.
Ik wil dat toch ruimer zien, want je hebt zelf het woord vrijheid genoemd.
En dan maak ik de verdere associatie met de tegenstelling van links en rechts, communisme en liberalisme en dan de broedermoord van Kaïn en Abel.
En dat Jezus een communist was.
Dus eigenlijk heeft het zogenaamde vrije Westen de communistische broeder vermoord.
Het is de zonde van het egoïsme, waaraan onze wereld ten gronde gaat.

Wiki:

Boek Blokken van Bordewijk.

Het is een dystopische toekomstvisie van een communistisch-totalitaire staat die elk individualisme meedogenloos onderdrukt: "Het individu had slechts één belang voor de Staat, zijn staatsgevaarlijkheid. Dan zag de staat in hem een mens."

Dus dan is de "vrijheidslievende individualist" toch de grote zondaar volgens Bordewijk.
Want deze is volgens mij een grijpgrage egoïst en geen werkelijke individualist.
En daaraan gaat onze wereld ten onder.

Laatst gewijzigd door harriechristus : 29 december 2015 om 13:04.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden