Los bericht bekijken
Oud 29 december 2015, 13:34   #143
Den Duisteren Duikboot
Perm. Vertegenwoordiger VN

Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Aan welke andere verklaringen had je gedacht?
Het is bijvoorbeeld denkbaar dat gelovige mensen, wier religieuze ideeën vaak ook grote levensbeschouwelijke implicaties hebben, hun talenten liever benutten in maatschappelijke domeinen waar ze hun levensbeschouwelijke opvattingen meer tot hun recht kunnen laten komen. Voorts denk ik dat aan sommige universiteiten een tamelijk religie-achterdochtig klimaat heerst. Ook de worteling van universiteiten in eerder stedelijke milieus zou een rol kunnen spelen.

Allemaal hypothetisch natuurlijk, maar dat is de stelling dat 'intelligentie' de verklarende variabele bij uitstek is evenzeer.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Mensen die de wereld begrijpen door middel van de natuurkunde bvb, en deze tak van sport ook meesteren, hebben geen godheid nodig om verklaringen te krijgen voor zaken.

Trekt heel fel op de discussie die jij hier wilt voeren. Ik ben ook er van overtuigd dat een Godheid gewoon een heel erg onwaarschijnlijke verklaring is voor het universum. Zo onwaarschijnlijk dat ik met grote zekerheid kan zeggen dat hij er niet is.

Wist je dat heel veel zaken maar bepaald zijn door een waarschijnlijkheid ?
Religie gaat niet louter of zelfs maar hoofdzakelijk over 'verklaren'. Religie biedt ook en vooral een levensbeschouwelijk kompas. In het christendom bijvoorbeeld zul je niet zo gek veel uitspraken van Jezus vinden over 'de aard der dingen'.
Den Duisteren Duikboot is offline   Met citaat antwoorden