Discussie: Zou jij het doen?
Los bericht bekijken
Oud 19 januari 2016, 14:10   #19
Guinevere
Banneling
 
 
Geregistreerd: 15 augustus 2014
Locatie: BE
Berichten: 9.477
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paulus Bekijk bericht
Zou jij het doen?
Hangt mee af van wat mijn man en/of andere familie zou doen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paulus Bekijk bericht
Ik denk niet dat moslims geloven dat wij het beter weten dan Allah, eerlijk gezegd.
Geloof jij dat wel echt?
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paulus Bekijk bericht
Alle politieke partijen zeggen nu (na Keulen): We moeten de mensen duidelijk maken dat onze wetten waarden en normen, primeren. Wel, dit is nu juist wat cultuur is.

Cultuur is het geheel van opvattingen, waarden en normen die door grote groepen van mensen als nastrevenswaardig beschouwd worden. Dat zal elke socioloog bevestigen. Dat is een controleerbaar gegeven.
Ik ken geen culturen of landen waar er geen straf op aanranding of diefstal staat?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paulus Bekijk bericht
Men stapt dus af van de multiculturele samenleving, waar men al decennia voor pleit en grijpt terug naar de monocultuur, al zouden ze dat zelf nooit zo zeggen. Maar sociologisch bekeken is dat weldegelijk zo. Uiteindelijk blijkt dat zelfs de grootste voorstanders van het multicularisme hun eigen cultuur, laten primeren. "We beschouwen jullie als evenwaardig, als jullie onze opvattingen waarden en normen respecteren. Anders niet." Dat is voorwaardelijk en dus niet evenwaardig.

Ik ben ook voorstander van die Europese waarden. De vraag is alleen of al die nieuwe burgers, bereid zijn om hun gezaghebbende geschriften, die mee hun cultuur bepaalt, die hun roots is enz... ondergeschikt te zien aan onze wetgeving. Want als dat niet zo is riskeren wij wel heel veel vind ik.
Het is maar normaal dat je je aan de wetten van het land waarnaar je vlucht moet houden. Ik zie geen reden of bron om aan te nemen dat vluchtelingen daar anders over denken.

Wil men na verloop van tijd als men goed en wel ingeburgerd is bepaalde zaken wijzigen, dan mag men daar op politiek vlak voor streven.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paulus Bekijk bericht
Het blijft een moeilijke kwestie, maar uit de actuele feitelijkheden blijkt dat sommige culturen, niet zo maar alles van andere culturen kunnen verdragen, als ze moeten samenleven. Niet onze cultuur en niet hun cultuur.
Wat in Keulen en andere grootsteden gebeurd is, moet kunnen, voor grote groepen van mensen. Daarom hebben ze het ook gedaan en anders deden zij het niet. Wij gaan toch ook niet spontaan met honderden mensen op diverse plaatsen hetzelfde doen, als het dingen betreft, waarvan wij vinden dat ze echt niet kunnen?
Hier gaat het weer over doodgewone criminaliteit. Wel, je moet me de culturen of landen eens aanwijzen die dat niet bestraffen.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paulus Bekijk bericht
Het kan wel voor hen (vrouw is door Allah voorzien als bezittelijk voorwerp voor de man), maar niet voor ons (vrouw is evenwaardige medemens).
Nogmaals waar zijn aanrandingen of diefstal op vrouwen niet strafbaar? U lijkt zoveel te denken maar het lijkt me niet met de realiteit overeen te komen.

Zelfs al zou de vrouw een bezit zijn in de islam, wat niet zo is, dan nog worden (kostbare) bezittingen normaliter beschermd, gekoesterd, onderhouden, enz.

Maar vertel gerust eens in duidelijke bewoordingen uw visie op de "positie van de vrouw" tov de man en in de samenleving. Ik brand van nieuwsgierigheid.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paulus Bekijk bericht
Bij ons vind je dan grote groepen van mensen die vinden dan dat Mohammedcartoons wél moeten kunnen, maar dat kan echt niet voor hen. Hun verontwaardiging daarover is immens. Vanuit hun cultuur is dat zelfs nog erger dan groepsaanrandingen, terwijl voor ons de vrijheid van meningsuiting een fundament is van onze samenleving. Hun cultuur en de onze hebben over diverse zaken andere opvattingen, waarden en normen.
Vrijheid van opvatting.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paulus Bekijk bericht
Misschien is het inderdaad beter om die groepen gescheiden te houden en verschillende culturen mondiaal, aan de individuele mens aan te bieden. Maar wel, naast elkaar in plaats van door elkaar.

Ik zeg dat echt niet om mensen tegen elkaar op te zetten. Ik zeg dat omdat ik niet geloof dat een multiculturele samenleving kan werken, als bepaalde normen en waarden tussen de verschillende bevolkingsgroepen, lijnrecht tegenover elkaar staan.

Meer nog, ik vind dat je juist bepaalde bevolkingsgroepen weldegelijk tegen elkaar opzet als je ze bewust en opzettelijk laat samenleven, in de wetenschap, dat hun levensdoel en de waarden die ze daar aan toekennen botsen. Culturen willen ook steeds groeien ter zelfbevestiging, in plaats en aantal. Dat wordt dus onvermijdelijk en voorspelbaar "drummen" na verloop van tijd.

Zo lang als wat voor de één een vanzelfsprekendheid is, voor de andere, toch wel iets meer dan een doorn in het oog blijkt te zijn, is dat is om problemen vragen.

En die zijn er ook.

Paulus.
U in het dagelijks leven gewoon niet moeien met aanhangers van andere godsdiensten of andere bevolkingsgroepen, zal al een pak problemen wegnemen.
Guinevere is offline   Met citaat antwoorden