Die oude seksloze moet zich alweer eens laten horen.
Let op: gedeeltelijk heeft hij wel gelijk.
Ik ben er voorstander van om het burgerlijk huwelijk een andere naam te geven, en een andere invulling.
Maar om terug op zijn woorden te komen: als enkel het katholieke huwelijk geldt, dan kan geen enkele aanhanger van een andere godsdienst huwen, en al zeker geen atheïst.
Van een hooghartige eigen hoogdunk gesproken.
(doet me zijdelings nog denken aan de weerstand van de kaloten tegen de oekaze van Napoleon; ze hebben gelukkig toch moeten inbinden destijds ... of we hadden niet eens fatsoenlijk geregistreerde namen van niet gedoopte medemensen)
Afijn, ik ben ondertussen geëvolueerd van neutraal naar anti ten opzichte van godsdienst. Als dat geval dus ooit naar onze contreien komt, en iemand roept op om te manifesteren, dan zal de Schoof er bij zijn.
titel: Paus Franciscus zet puntjes op de i over huwelijk
http://www.standaard.be/cnt/dmf20160122_02083923
Citaat:
Paus Franciscus heeft vrijdag nog eens duidelijk gemaakt dat er maar één soort huwelijk is, namelijk het onontbindbare katholieke huwelijk. Zonder ze bij naam te noemen gaf hij duidelijk aan dat homohuwelijken daar geen deel van uitmaken.
De paus deed de uitspraken voor de Rota Romana, de kerkelijke rechtbank van de Katholieke Kerk die deel uit maakt van de Romeinse Curie.
Hij benadrukte dat tijdens de laatste twee bisschoppensynodes over het gezin - in oktober 2014 en oktober 2015 - de Kerk aan de wereld duidelijk gemaakt heeft dat er geen verwarring mag ontstaan “over het gezin zoals door god gewild en elke andere vorm van unie”.
“Het christelijke gezin”, zo zei de paus aan de leden van de Rota, “is gebaseerd op het onontbindbare huwelijk, dat verenigt om voort te planten”.
|