Los bericht bekijken
Oud 28 januari 2016, 12:47   #91
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 53.006
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
ik ga voor het principe jan, dat wie de kosten veroorzaakt ze betaalt en dat kosten die gemaakt worden voor de mobiliteit in het mobiliteitsbudget moeten zitten, dus auto's - motards en fietsers moeten elk hun deel van de SZ-vervuiling-verlichting-wegonderhoud betalen
Dat zit in de totale transportkosten. Vooral enkel motorvoertuigen betalen dat, zelfs de kosten van de file (MEK congestie) worden -deels onterecht- betaald. En die maken het allergrootste deel uit van de externe kosten, zoals je ziet (blauw).

Er wordt zelfs teveel betaald door benzineauto´s +155 % en electrische auto´s +103 % ?, zie bruin balkje totale transportkosten in grafiek:

Internalisatie van externe kosten voor verschillende vervoerswijzen, euro per 100 voertuigkilometer (totale marginale externe kost = 100 %), Vlaanderen, 2008 Bron: Delhaye et al. ( Cijfers in Excel. )

Citaat:
http://www.milieurapport.be/nl/feite...van-transport/
INTERNALISERING VAN SCHADEKOSTEN VAN TRANSPORT

Het wegverkeer veroorzaakt heel wat externe kosten, waaronder luchtvervuiling, ongevallen en tijdsverlies door fileproblemen (congestiekosten). Wil men komen tot een internalisering van deze externe kosten dan moeten - per gereden kilometer - de marginale externe kosten gelijk zijn aan de belastingen. Dit optimum dient te gelden voor gemiddelde waarden, maar ook voor elk vervoermiddel, op elk tijdstip en elke plaats. Het prijsmechanisme houdt dikwijls geen of onvoldoende rekening met externe kosten. Dit kan echter vermeden worden door bijvoorbeeld te corrigeren via het heffen van transportbelastingen.
Laatste rapport online:
http://www.milieurapport.be/upload/m...ran_o&o_05.pdf
met uitgebrede grafiek van hierboven (figuur 1, page 16) waar het OV ook internaliseringsgraad-cijfers krijgt in een opmerking...:
Citaat:
De graad van internalisering voor de lijnbus en passagierstrein valt buiten de schaal van deze grafiek. De internaliseringgraad voor de lijnbus is -439%, voor passagierstrein nationaal -7312% en voor passagierstrein internationaal -5498%.
Bron: TML
Qua voertuigverzekering zal de overheid ook mee profiteren van de winsten die er worden gemaakt. En natuurlijk kasseert de overheid ook mee aan btw van voornamelijk materiele schadegevallen. Slechts ~ *0,6 % van verkeersongevallen "Burgerlijke Aansprakelijkheid toerisme en zaken" zijn ongevallen met lichamelijke schade, bron Assuralia:
http://www.assuralia.be/fileadmin/co...en_2013_NL.pdf
* 0,54% 2013: page 3 Onderstaande grafiek geeft de evolutie van de schadefrequentie van de schadegevallen
met lichamelijke schade en het aantal schadegevallen met lichamelijke schade voor de BA toerisme en zaken in de periode 2004-2013.
__________________
De vuile waarheid over ICE, Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 28 januari 2016 om 13:13.
Micele is offline   Met citaat antwoorden