Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten
Ik zal de letterlijke tekst eens proberen te vinden. Wat deze tekst is wel cruciaal.
Indien het daar niet letterlijk staat (hetgeen ik vermoed), ja dan kon Caesar zich ook niet vergissen natuurlijk. Vermits hij dan niet de namen van deze 2 rivieren heeft uitgesproken maar dat deze namen door anderen hem in de mond werden gelegd.
|
De tekst van Caesar heb ik nog niet op de kop kunnen tikken. Maar wel die van Tacitus, die het ook over de 'Rhenus' heeft. Misschien is het in feite deze die u bedoelt. En die tekst luidt als volgt:
Tacitus II 6. (4):
(4) Nam Rhenus unon alveo continuus aut modicas insulas circumveniends apud principium agri Batavi velut in duos amnes dividitur, servatque nomen et violentiam cursus, qua Germaniam praevehitur, donec Oceano misceatur; ad Gallicam ripam latior et placidior adfluens - verso cognomento Vahalem accolae dicunt - mox id quoque vocqbulum mutat Mosa flumine eiusque immenso ore eundum in Oceanum effunditur.
Want de Rhenus stroomt almaar in één bed met aan weerskanten langs kleinere eilanden, maar splitst zich aan het begin van het grondgebied van de Bataven als het ware in twee stromen, zij bewaart haar naam en haar kracht waar zij langs Germania stroomt tot zij in de Oceaan uitmondt. Aan de Gallische-kust is haar stroom breder en rustiger en is haar naam veranderd in Mosa, hoewel de mensen die er aan de oever wonen haar Vahalem noemen. Via enorme mondingen stroomt zij uit in diezelfde Oceaan.
Hier zegt Tacitus dat de Rhenus uitmondt in Gallisch gebied...