Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek
Ergo een belastingverlaging voor iedereen. Vergeet ook niet dat zowat alle jobs van de beter verdienenden (jij en ik) van de productiviteit van de minder goed verdienenden afhangen en hun koopkracht. Wij scheppen alleen maar waarde als producten worden gemaakt en gekocht uiteindelijk.
|
Ergo een zoveelste extra stroom van de top 30% naar de resterende 70%. Een zoveelste extra switch om nog meer van je fiscale inkomsten te concentreren bij een steeds kleiner wordende groep. Een zoveelste afroming van die top 30%, terwille van je resterende 70%, een zoveelste afvlakking. Je gaat in Belgie en met de progressieve schalen die je voorstaat, je netto voordeel nooit gecompenseerd zien door een gelijke belastingsreductie. Easy as that.
't Is de klassieke beleids-keuze die in België gemaakt wordt om de politieke spilzucht te compenseren, maar ook daar komt een einde aan; dat implodeert domweg, willen of niet.
Citaat:
De middenklasse heeft over het algemeen geen bedrijfswagen. Er zijn ongeveer 400k echte "bedrijfswagens" in roulatie (exclusief de aannemerscamionetten en dergelijke) en we zijn met 3 miljoen werknemers. Tel daar nog eens de zelfstandigen bij, en je ziet dat het gros van de werknemers, geen firmawagen heeft. Dus de stelling dat je de middenklasse laat opdraaien is larie: de middenklasse draait nu al op voor die gemiste RSZ inkomsten.
|
Je laat inderdaad 400k middenklassers en hun gezinnen opdraaien voor de rest. De discussie of die top 30% uberhaupt middenklasse of upper class is, die ga ik simpelweg niet opnieuw aangaan; dat is weinig meer dan een ideologische non-discussie. Maak er voor mijn part van dat je de netto-financiers, nog maar eens, laat opdraaien. Dan hoef je ze niet eens als middenklasse aan te duiden.
Als je dat als stabiel en structureel wil zien, is dat je volste recht uiteraard. Ik zie het als een domme verderzetting van de ridicule Belgische fiscaliteit. Als we het dan toch over zever hebben...