Er zijn hoorzettingen aan de gang voor de Commissie voor de Herziening van de Grondwet en de Herziening van de instellingen van de Kamer van volksvertegenwoordigers. Dit is geen slecht idee gezien de woelige wateren voor ons. Vanuit alle uithoeken van de wereld maar vooral uit oost europa, de balkan, het midden oosten en noord Afrika komen mensen naar hier op de vlucht voor oorlog, corruptie, armoede, droogte, ... op zoek naar kansen, rijkdom, een beter leven, vrijheid, ... . Onze samenleving doet er dus goed aan haar fundamentele regels te actualiseren opdat we allen in vrede kunnen samenleven. Misschien een beetje laat maar beter laat dan nooit.
'Niet God, maar alleen de mens creëert de geldende wet in de samenleving'
'De neutrale overheid is er voor zowel gelovigen als vrijzinnigen: beiden moeten ze die dus verdedigen'
Dit debat doet me denken aan enkele boeken die ik net gelezen heb en die een diepe indruk op me hebben nagelaten (The future of liberalism van Wolfe, The moral sense van Wilson, ...) en ik kijk uit naar al die teksten en discussies die gaan voortkomen uit die commissie. Dit is toch van een ander kaliber dan Bourgeois zijn nieuwe Vlaamse grondwet of Vuye zijn ... ik heb geen idee waar die mee bezig is. Hopelijk raakt men er uit voor de anti modernen de meerderheid hebben en kan de vernieuwde grondwet een nieuwe verlichte impuls door onze samenleving sturen.