Discussie: Voorbeschikking
Los bericht bekijken
Oud 27 maart 2016, 21:22   #1
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN

Piero's schermafbeelding

Standaard Voorbeschikking

Het christendom en de islam leren dat het lot van de mens is voorbestemd. In de islam is dat zo ver ik weet algemeen aanvaard. In het christendom zijn er sekten die het ontkennen, maar Augustines van Hippo had het goed begrepen: dehemel of hel, alles staat vast. Deze leerstelling is volgens mij cruciaal voor moslimextremisme. Het onslaat terroristen van hun morele verantwoordelijkheid. Het is funest voor een gezonde sociaalpsychologische ontwikkeling van jonge mensen. Het idee is ziekmakend en een gevaar voor de geestelijke volksgezondheid. De onderstaande redenering ontslaat mensen van elke morele verantwoordelijkheid. Elke wandaad wordt er door gerechtvaardigd.

Het lot is al bepaald, hoef ik nu niets te doen?

Overgeleverd van Ali r.a. < De profeet s.a.w.s. was naar een begrafenis gegaan. Hij nam een stokje in zijn handen en begon het op de grond te slaan. Hij zei < Er is geen enkel persoon wiens plek in de Cennet en Cehennem niet van tevoren is bepaald. > Hierop vroegen de metgezellen < O boodschapper van Allah, dienen wij ons dan niet bij ons lot neer te leggen, Allah te vertrouwen en geen daden meet te verrichten? (want ons lot is toch al bepaald, dus hoeven we niets te doen). > De boodschapper van Allah gaf deze verklaring < Nee, ga verder met het verrichten van daden. Iedereen zal datgene bereiken waar hij voor geschapen is (door er aan te werken). Het volk van het geluk zal slagen om een goed eind te bereiken door het verrichten van goede daden. Het volk van het slechte zal slechte daden verrichten en een slecht eind bereiken. > Door Al-Bukhari
Piero is offline   Met citaat antwoorden