Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice
We hebben toch een moslimexecutive? Wel laat die mensen eens werken voor de subsidie, zij maken een preek die wordt nagekeken door de overheid en enkel dit mag op vrijdag gezegd en besproken worden in moskees. Alle moskees dus ook die van dyanet. Stuur controleurs in burger op pad, houden ze zich niet aan de preek? Moskee dicht en afgelopen.
Zie niet in waarom gezien de terreur in die land, dit niet als maatregel genomen kan worden.
|
Zeer naïef, ze willen dit namelijk niet. En dwing maar eens iets af, wat ze zelf niet willen. Dat zal nooit werken, want ze zullen dan toch gewoon zelf hun eigen ding blijven doen, desnoods ondergronds.
Citaat:
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20160114_02067264
Voorzitter moslimexecutieve met de dood bedreigd
Noureddine Smaïli, voorzitter van de Moslimexecutieve van België (EMB), heeft een klacht ingediend nadat hij meerdere doodsbedreigingen had ontvangen. Dat schrijft Le Vif. “Een kapotte achterruit, brand in de kelder. Dit is te veel”, zegt hij in het weekblad.
Noureddine Smaïli, die sinds 2014 voorzitter is van de Moslimexecutieve, het vertegenwoordigende orgaan van de moslims in België, diende een klacht in wegens fysieke intimidatie en persoonlijke aanvallen. “Ik vrees voor mijn leven”, zegt hij aan Le Vif. “Ik ontvang doodsbedreigingen, iemand heeft de achterruit van mijn auto gebroken, er is een kleine brand uitgebroken in de kelder van de executieve en men vraagt mij om ontslag te nemen. Dit is te veel! Ik heb een klacht ingediend.”
Progressief
Maar waar komt die vijandigheid vandaan? Volgens sommigen interpreteert Smaïli de Koran op een te losse manier en is hij ideologisch te revolutionair.
Zo kwamen er veel negatieve reacties op zijn uitspraken na de aanslagen op Charlie Hebdo. Smaïli had toen gezegd dat “degenen die niet akkoord zijn met de Europese waarden en die de wet van het land niet respecteren, niets anders kunnen doen dan vertrekken”. Daarnaast verklaarde hij dat de Moslimexecutieve voorstander is van acht maatregelen die de Franse Gemeenschap wil nemen in de strijd tegen radicalisering om het pad te effenen voor een “Belgische islam”. Ook zou Smaïli de omstreden islamleraar Yacob Mahi , die geschorst werd nadat hij naar verluidt een petitie tegen Charlie Hebo georkestreerd had op een school in Anderlecht, niet genoeg verdedigd hebben tijdens zijn tuchtprocedure.
Daders
Zonder namen te noemen, vermoedt de voorzitter dat de daders afkomstig zijn uit het Brusselse , uit de beweging van het Moslimbroederschap en uit de omgeving van de Grote Moskee. Ook binnen de moslimexecutieve wordt gekeken. Daar scharen vier van de zeventien leden zich consequent tegen elke beslissing.
|
Ze kunnen met zichzelf nog niet overeenkomen, zonder mekaar in brand te steken, laat staan dat ze met onze ideeën willen overeenkomen.