Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist
En wat heeft die steen te maken met de socio-economische realiteit dat Vlaanderen compleet anders is dan Wallonië? Daar ga je weer heel wat mee bereiken 
|
Er is nu eenmaal meer in het leven dan de socio-economische realiteit.
Vooreerst is er het belangrijke feit dat door zulke voorvallen de Vlaamse Beweging eigenlijk nodeloos verdeeld wordt. Het Bedevaartcomité kon lange tijd namens de overgrote meerderheid van de Vlaamsgezinde opinie spreken. Mede door zulke feiten kan het comité dat niet meer, en wordt de Vlaamse Beweging zo verzwakt.
Ten tweede maakt men zichzelf ongeloofwaardig. Men hertaalt de leuzes van de Fronters. Op zichzelf niet meteen iets mis mee, al vraag ik me wel af of dat nu zo noodzakelijk was. Men zwaait dus met de leuze verdraagzaamheid, maar men verdeelt tegelijkertijd de Vlaamse Beweging in goeden en kwaden. Men verjaagt een deel van die beweging van de weide. Akkoord, het gaat maar een bepaald segment, maar dan wel om een segment dat altijd aanwezig was. Men mag niet vergeten dat deze vermaledijde zwarten in de catacombentijd nog probeerden te redden wat er te redden viel.
Men moet het niet eens zijn met bepaalde stellingnames of keuzes uit het verleden, maar kan tenminste respect opbrengen voor wat zij meenden te moeten doen. In de krypte lag vroeger - ik weet niet of dit nu nog het geval is - een gedenksteen met de tekst: Al wie viel voor Vlaanderen. Tijdens de traditionele 11 november-herdenkingen in Diksmuide werd telkens uitdrukkelijk vermeld dat deze steen o.m. verwees naar de gevallenen aan het Oostfront en naar de Vlaamse verzetsstrijders. Blijkbaar is dat nu niet meer mogelijk. Blijkbaar is er alleen ruimte voor zelf-verklaarde goede Vlamingen. Wel, als het comité zulk bekrompen en onverdraagzaam Vlaanderen wil, dan hoeft dat voor mij niet.