Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nyquist
Verder investeer je natuurlijk met geld dat je reeds hebt, dus als alternatief voor arbeid geldt het ook niet.
|
Je bedoelt dat alleen rijken voldoende middelen hebben om fatsoenlijk te kunnen verdienen met speculeren? Hoe is dat een rechtvaardiging voor een lager tarief voor speculatieve winsten dan voor arbeid? Dat zie ik eerder als een extra argument om het gelijk te trekken.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nyquist
Tenslotte, wat denk je dat er met de economie zou gebeuren als er niemand nog zou investeren? Kapitaal toch niet helemaal zonder nut, misschien?
|
Als we geen enkele nuttige activiteit belasten, dan schieten er niet veel belastinginkomsten over. Ik zie het argument dus niet. Zonder arbeid zou de economie ook stilvallen en dat wordt net heel hard belast. Je gaat me niet vertellen dat aan elke euro inkomsten uit investeringen meer nut verbonden is dan aan elke euro inkomsten uit arbeid. De markt is een betere jury om te bepalen welke economische activiteit nuttig is dan de politiek. Dus geen reden om eender welke soort winst minder te belasten dan een andere soort.